Monday, May 25, 2009

Bila Harus Memilih : Episod 16

Episod 16
“Aizat,what are you doing here?” tegurku sebaik sahaja wajah aizat tersembul di depan pintu pejabat. Lelaki itu senyum penuh makna padaku.
“Saje,melawat tuan puteri.” Jelasnya dalam bergurau. Aku senyum
“Sila la duduk. You nak minum ape2?” tanyaku.Aizat melabuhkan punggungnya ke sofa.
“Tak payah la. Kita pun nak cepat nie.” Balasnya. Aku tercengang.
“Kita?? Ada ape nie?” tanyaku. Ada ape-ape yang aku lupa ke?
“Hermm you lupa la tue. Kan ada majlis di rumah i. Lepas asar.” Jawab aizat.Aku telan air liur. Macam mana aku boleh lupa. Otakku ligat memikirkan alasan untuk mengelak.
“I tak lupa. Cuma I ingat majlis tue malam nanti. Kerja I tak selesai lagi nie.” Kataku.
“I tunggu. Takpe..” balasnya bersahaja. Aku mengigit bibir. Tika otak ligat memikirkan alasan seterusnya tiba-tiba handphoneku berbunyi. Tertera nama Hakim di skrin. Handphone aku genggam kejap.
“Kenapa tak jawab.”Tanya Aizat. Dia menghampiriku.
“Aaa,number I tak kenal. Buat ape jawab. Kalau penting sangat kenapa tak kal je office i.” jawab ku. Handphone pantas aku masukkan ke dalam beg tangan. Risau jika Aizat mencapainya dan membelek2 handphone ku.
“I call you tak dapat tapi ada number tak kenal dapat call you. Pelik.” Tanya Aizat. Aku tergumam.
“Hermm..err…I beli number baru waktu beli hp baru-baru nie.I terlupa nak gi tahu you. Sorry” jawabku buntu. Aizat pula tak habis merenungku. Cemas aku dibuatnya.
“Aizat,takkan I nak pergi dengan pakaian macam nie je.Kalau ye pun bagi la I balik rumah dulu.” Aku cuba memberi alasan kedua.
“Takpe. You look very nice in this baju kurung.”balas Aizat ringkas.Baju kurung putih dengan bunga-bunga kecil merah jambu pemberian Hakim aku amati.
“Aduh bagaimana nak mengelak nie.” Gomelku di dalam hati. Jam menunjukkan hampir 4 petang.
“Aizat,dah pukul 4 nie. Tak lama lagi nak masuk dah asar. You balik dulu,nanti I menyusul ye. I kena jugak siapkan kerja I nie.” Ucap ku dengan harapan Aizat akan beralah dari terus menunggu ku disitu.
“Hermm I ingat nak balik dengan you je skali. Takpe, I tunggu you je la.” Balasan dari Aizat yang membuatku semakin tak senang duduk. Sudah berkali terasa vibrate dari dalam beg tanganku. Pasti Hakim yang menghubungiku lagi. Tiba-tiba aisyah tersembul dimuka pintu.
“Aifa,ada call untuk you.” Beritahu aisyah. Hati ku yakin bahawa yang menelefonku ialah Hakim.
“I sambungkan ke atau you nak cakap di luar je?” Tanya Aisyah.
“A’aaa.dari meja you jelah.”balasku. Pantas aku berdiri dan membawa diri ke meja Aisyah. Aizat ku biarkan bersendirian di bilik.
“Husband you, I think.” Beritahu aisyah. Aku hanya mengangguk faham.
“Assalammualaikum,abang. Aifa ni.” Salam ku ucapkan dibalas Hakim.
“Aifa,Abang call hp aifa berkali. Abang ada berita nak dikhabarkan nie.” Ujar Hakim. Ada nada cemas dari balik suaranya.
“Aifa ada meeting tadi abang. Kenapa abang? “tanyaku. Tertanya-tanya aku pada diri sendiri apa yang bakal diberitahu hakim padaku.
“Farish,abang dapat call dari nusery. Farish terjatuh waktu main dan dahi dia terhantuk pada bucu.” Beritahu Hakim.
“Ya Allah. Farish tak ape-ape ke bang. Macam mana boleh jadi macam tue? Di mana dia sekarang?Nak aifa amik dia di nusery sekarang ke?” Tanyaku bertalu-talu. Rasa risau pada Farish yang teramat sangat hampir-hampir membuatkan aku rasa seperti hendak pitam.
“Aifa tenang ye. Abang ada dengan dia skang. Baru balik dari klinik.Takde pe2,cuma kena jahit sikit.” Jelas Hakim dengan tenang.
“Sampai jahit xpe-pe ke tue. Abang jangan cakap tuk tenangkan Aifa je.” Marah aku tiba-tiba.
“Aifa, Jangan la marah. Farish tak ape-ape. Abang kal nie pun cos Farish nak sangat cakap dengan Aifa. Dari tadi dia kal Aifa tak jawab-jawab.Kejap ye.” Jelas Hakim padaku. Telefon bertukar tangan. Kedengaran suara Farish. Rasa nak menitis air mata mendengar suara anak itu.
“Mama,mama marah papa ke?” tanyanya. Pasti pertanyaannya itu ditujukan kerana Hakim cakap jangan marah tadi padaku. Pintar sungguh si Farish nie.
“Mama tak marah sayang la sayang. Sayang tak ape-ape ke? Sakit tak kena jahit sayang.” Tanyaku.
“Tak sakit la. Farish tengok je muka kakak nisa.Papa cakap kalau tengok tak sakit. Betul mama..” cerita anak itu beria-ria. Aku yang mendengarnya tersenyum puas kerana anakku tidak apa-apa. Hilang sedikit rasa risau yang menebal didada.
“Sape kakak nisa tue,Farish?”tanyaku.Kedengaran farish bertanya Hakim sesuatu.
“Papa cakap nurse. Papa cakap cantik. Tapi farish cakap,mama lagi cantik.” Anak itu membodek.
“ Alah cakap dekat papa,jangan perasan hensem sangat.”Balasku. kedengaran ketawa Hakim dari corong telefon apabila Farish yang petah berkata-kata memberitahunya pesananku.
“Mama,mama balik la cepat sikit tau.” Pinta Farish dengan suara manjanya.
“Ye,mama balik cepat ye. Tunggu mama tau.” Janjiku.
“Ok la mama. Farish tunggu dekat rumah je ye. Bye mama. Love you.”
“Love you too sayang.” Balasku. Panggilan diputuskan. Setelah mengucapkan terima kasih pada Aisyah. Aku berlalu semula ke bilikku.

“Aisyah,mana lelaki tadi.” Tanyaku setelah ku lihat Aizat tidak ada lagi dibilik.
“Dia dah balik. Dia ada tinggalkan note untuk you.” Aku laju menuju ke meja. Sekeping ketas putih dilipat dua setia menungguku mengantikan penulisnya.
“Aifa,I need to go. Mummy dah call suruh balik. I tunggu you di rumah ok. Datang ye. I mengharap..” begitu la nota yang ditinggalkan Aizat. Aku serba salah. Baru tadi aku berjanji dengan Farish untuk pulang awal tapi bagaimana pula dengan harapan Aizat.

Suasana damai dengan permandangan taman pasti dapat menenangkan jiwa sesiapa sahaja tetamu yang menjejakkan kaki ke rumah agam indah ini. Beberapa orang mungkin sahabat atau saudara mara Datin Maria,mummy Aizat mungkin telah sampai memeriahkan majlis dari jumlah kereta yang beratur kemas disitu. Aku masih berdiri di pagar rumah itu. Terasa berat langkah kaki melangkah masuk. Kuat hati menjerit untuk berundur diri. Aku sendiri merasakan yang aku tidak patut berada disini sedangkan Hakim dan Farish pasti sedang menantiku dirumah. Aku berpaling dari terus mangadap rumah agam indah didepanku.
“ Aifa!!” panggilan seorang lelaki menghentikan langkahku.Aku berpaling memandangnya.
“You nak pergi mana. Kenapa tak masuk?” ucap Aizat. Jemariku dicapainya. Aku memandang kosong genggaman itu di tanganku. Langkahnya membawaku kembali ke rumah agam indah tadi.
“Aizat. I ada something yang penting yang I perlu beritahu you.” Langkah kami terhenti. Aizat memandangku. Pipiku yang terlukis keresahan diusap lembut.
“You boleh beritahu and ceritakan semuanya pada I lepas you masuk and jumpa mummy. She really miss you so much.” Ucap aizat lalu pantas membawa ku semula ke rumahnya. Saat kaki melangkah masuk ke rumah itu,aku telah menarik perhatian semua tetamu-tetamu yang hadir. Semuanya memandangku dan aizat tak berkelip mata.
“Aizat..” panggilku.Aizat memandangku.
“Wait here. I pergi cari mama ye.Tunggu ye honey.” Pesan Aizat lalu meninggalkan aku sendiri disitu bersama-sama manusia yang seperti ingin menelanku hidup-hidup. Aku kekok diperhatikan mata-mata disitu. Kadang kala terasa rimas pun ada.
“Hai,you nie siapa?” Tiba-tiba aku ditegur seorang wanita. Dari perangkaan ku,ini pasti kawan mummy Aizat. Wanita ini masih bergaya dan cantik walaupun mungkin umur sudah sebaya mama. Tapi mama pun ape kurangnya. Masih sihat dan cantik walau tanpa mekap dimataku.
“Urmm I Aifa Maisara. Kawan Aizat.” Balasku. Tergamam aku apabila tanganku dicapai dan dibawa membontoti langkahnya kearah ramai lagi wanita seusia mama. Aku hanya menurut tanpa kata.
“Hello you all,I perkenalkan Aifa Maisara. Ini la bakal menantu Datin Maria tak lama lagi.” Lantang dan sungguh lancar wanita itu berkata2. Aku hanya diam sambil menyambut salam dari tetamu yang lain.
“Suka hati je cakap aku bakal menantu. Aku dah ada suami tau.” Bebelku didalam hati.Ada pula yang sudah mula berbisik-bisik. Menambah lagi rasa tidak selesa yang ada. Wanita tadi sedang berbual-bual dengan teman2nya.Aku sendiri tidak tahu tentang apa.
“Aifa,dekat sini rupanya you. Puas I cari you.” Aizat datang menyelamatkan ku. Aku senyum tawar.
“Ai anak teruna. Bawak kekasih hati ditinggal2kan pulak. Dah la cantik macam bidadari,karang diculik orang kang baru tahu.” Kata wanita tadi dengan ketawa. Aizat senyum melebar.
“Antie nie kan ada je ye. Siapa yang berani culik bakal suri hidup saya. Tak mati lelaki tu,saya yang mati antie.”Balas Aizat. Aku terkesima dengan kata-katanya. Terasa gelap dunia seketika.
“Suri hidup..Ape semua nie Aizat. You patut dengar dulu ape yang I ingin jelaskan sebelum berharap.” Hatiku menjerit.
“Jom honey. Jumpa mummy. Tangan ku digenggam kejap sekali lagi. Aku kematian kata2. Hatiku menjerit-jerit meminta Aizat mendengar dan di fikiran hanya wajah Hakim yang terbayang.

“Bagaimanakah caranya untuk aku rungkaikan segalanya?” Hatiku bertanya..

Thursday, May 21, 2009

PENGHARAMAN TUDUNG DI IPTA&IPTS

Baca sampai habis, pastu komen Isu pengharaman pemakaian tudung di IPTA dan IPTS di malaysia Ahli ahli parlimen negara sudah mendapat kata sepakat bagi mengharamkan pemakaian tudung bagi pelajar wanita di ipta dan ipts di malaysia ini berikutan dengan faktor faktor kesihatan.

Ini kerana pelajar pelajar wanita yang memakai tudung ini didapati kurang mendapat prestasi yang agak cemerlang. Kenyataan ini juga disahkan oleh pakar-pakar di hospital selayang yang membuat kajian terperinci pemakaian tudung ini. Mereka berkata tudung ini akan menyebabkan pengedaran udara yg kurang dan menyebabkan kepala yg melindungi otak akan menjadi kurang segar dan akan menjadikan otak mereka tidak aktif seperti pelajar-pelajar yg tidak memakai tudung.

Jadi bagaimana isu ini boleh berlaku topik ni sengaja ditulis dan hanya disiarkan kecil sahaja di bahagian muka surat yg sekiranya tidak deteliti tidak akan nampak.adakah kerajaan malaysia takut akan hal ini.yang dulu begitu marah terhadap Singapura yg memberhentikan 2 org murid perempuan kerana memakai tudung ke sekolah.

Ape sudah jadi dengan isu ini?? di diam begitu sahaja.Sekarang ape sudah jadi.. paku dulang paku serpih mengata orang dia yang lebih.Sekarang malaysia sanggup mengHARAMKAN pemakaian tudung. Pihak JAKIM juga tidak dapat berbuat apa apa dengan isu ini.

Ini kerana semuaya terletak di tangan menteri menteri di Malaysia. bagaimana pula dengan Pak Lah yg selalu menjadi imam di masjid masjid?? adakah die juga bersetuju dengan isu pengharaman pemakaian tudung ini?? jadi bagaimana seorang imam boleh setuju tentang pengharaman pemakaian tudung ini.
Bagi pihak Universiti Islam Antarabangsa Malaysia UIAM).International Islamic University Malaysia (IIUM) juga hanya menunggu dan lihat sahaja apa yang akan terjadi. universiti ini dahulu yg mewajibkan setiap pelajar wanitanya memakai tudung apabila memasuki kawasan universiti kini hanya mengambil endah tak endah sahaja terhadap isu pengharaman tudung ini. apa sudah jadi dengan Malaysia sekarang??

MALAYSIA yang dulunya dikenali kerana agama rasminya adalah agama islam. kini boleh mengharamkan pemakaian tudung di malaysia yang kita semua sudah maklum sebagai seorang wanita islam wajib memakai tudung. isu ini sengaja tidak digembar gemburkan agar tidak mahu berlaku kekecohan ataupun ape-ape reformasi. Pihak media massa seperti TV juga tidak mahu mengambil inisiatif bagi membetulkan semua ini. adakah malaysia sudah lemah... pihak kementerian juga sudah mengeluarkan notis bagi pengharaman pemakaian tudung ini di semua IPTA dan IPTS dan juga akan menghantar notis ini ke sekolah-sekolah.

Pihak menteri juga telah menyenaraikan beberapa jenis tudung yang haram dipakai sewaktu berada di dalam sekolah ataupun kawasan kampus antara jenis tudung yang tidak boleh dipakai ialah:-


1)TUDUNG SAJI
2)TUDUNG PERIUK
3)TUDUNG TERMOS
4)TUDUNG CAT


P/S: Hehehehehehe jgn marah sbb saya pun kena gak, so kalau xnak kena sorang post la kat kawan2 semua....

Wednesday, May 20, 2009

Bila Harus Memilih : Episod 15

Amirul,lama aifa tak datang ke rumah jenguk2 mama. Rindu mama pada si Farish. Ada kamu telefon dia??” Tanya mama. Tangannya masih laju mengait lapik meja.
“Abang sibuk la ma. Tahu la dia datang jenguk mama nanti. Mungkin sekarang nie dia pun tengah sibuk. Dah hujung-hujung tahun ma.” Balas Amirul. Mama mengangguk2 setuju.
“Ma,kawan aifa yang pergi overseas dulu tue apa namanya ma?” Tanya amirul tiba-tiba. Mama kelihatan terkejut. Terlepas benang kait ditangan ke lantai kerana terkejut dengan pertanyaan anak sulungnya.
“Kenapa kamu Tanya Amirul?” Tanya mama kembali.
“Saje. Rasa macam abang nampak budak tue semalam.” Balas amirul bersahaja. Mama tergamam seketika. Terasa deras jantung mama berdenyut.
“Apa namanya ma..?” Tanya amirul lagi dengan nada separuh memaksa.
“Shahaizat anak dato Hasyim..” jawab mama nak tak nak. Hati mama kerisauan . Wajah anak perempuannya bermain diruang mata. Wajah Amirul diamati seribu tanda tanya.
“Shahaizat,,, Kau dah kembali..”bisik dihati Amirul.Drama semalam yang masih segar diingatannya kembali mengulang tayang di kotak fikiran.
“Mirul,Itu bukan Aifa ke?Dia buat ape sorang2 dekat situ?”Tanya fiza pada amirul. Amirul laju menoleh ke jalan seberang. Kelihatan jelas susuk tubuh Aifa bersendirian sambil berbual ditelefon.
“Maybe dia tunggu Hakim kot.” Jawab amirul bersahaja.
“Jom la pegi tegur dia. Kita awal lagi nie.” Ajak Fiza. Pantas meraih tangan Amirul untuk menyeberang jalan.Amirul hanya menuruti langkah Fiza kekasih hatinya. Tetapi belum sempat mereka melintas,langkah mereka terhenti. Mata terpaku apabila terpandang sepasang kekasih sedang berpelukkan.Wajah Amirul sudah mula berubah..
“Amirul…” panggil Fiza. Fiza kaget denga perubahan wajah Amirul.
“Fiza balik office dulu. Nanti saya menyusul.” Suruh Amirul perlahan.
“Tapi..” jawab Fiza teragak-agak..
“BALIK!!”tiba-tiba Amirul menengking. Fiza akur. Langkah diatur pelahan meninggalkan Amirul.
Amirul melangkahdengan hati-hati menghampiri pasangan itu. Dia menpoloskan diri disebalik dinding. Pasangan itu tidak lagi berdiri tetapi mangambil tempat duduk di Secret recipe. Si lelaki sedang kejap mengenggam jemari adiknya sambil berbicara.Sedang enak menjamu selera dan berbual tiba-tiba Aifa bingkas bangun seperti ingin berlalu pergi dari tempat itu. Amirul kaget. Mungkinkan kehadirannya telah dikesan adiknya. Dari balik dinding dia dapat melihat Aifa sedang menuju pantas kearahnya.Namun tiba-tiba nama Aifa dipanggil. Amirul menarik nafas lega. Kesempatan itu diambil untuk berlalu pergi namun api amarahnya sedang membara diahati.“Aifa. Kau melampau!!” hatinya mengumam marah.

Di rumah Hakim dan Aifa kedengaran jelas gelak tawa Farish. Entah apa yang menjadi bahan gelaknya.
“Mama,Farish boring la main sorang je. Mimi ngan Azwan ada kawan kat rumah. Farish pun nak kawan jugak mama.” Pinta Farish tiba-tiba. Membulat mata aku mendengarnya.Hakim juga turut sama terkejut dengan permintaan anaknya.
“Farish nak kawan?? Kat sekolahkan farish ramai kawan dah.” Kata Hakim.Farish didukung dibawa ke riba besebelahanku.Aku mengusap rambut Farish sambil tersenyum. “Ada-ada je budak nie sorang..” bisikku didalam hati.
“Kawan macam mana lagi farish nak?? Tak cukup mimi dengan azwan jadi kawan farish??” Tanya hakim. Farish diam seketika seperti memikirkan jawapan terbaik untuk soalan papanya.
“Ala mereka tue kawan farish kat sekolah je. Kat rumah Farish takda kawan pun. Mimi ngan azwan kat rumah ada kawan lain. Haa mimi,mimi baru je dapat kawan baru mama dia kasi tau. Comel papa..” jawab farish lancar.

“Mama dia kasi??” tanyaku dalam nada terkejut. Aku pasti sangat dengan maksud jawapan Farish tadi. Pasti maksud Mimi dapat kawan baru dari mamanya ialah,mimi dapat adik baru.Hakim ketawa geli hati. Mungkin muka aku berfikir yang tersangat comel yang buatkan dia ketawa.Aku kemam bibir geram.Lengan Hakim menjadi sasaran cubitanku.Sesekali farish turut sama sibuk mencubit papanya. Hakim mengilai sakit dalam tawa membuatkan aku semakin laju mencubitnya.
“Aifa ni,ish kalau berfikir tue tak payah labuat muka-muka skali. Bila abang ketawa aifa marah.” Kata Hakim. Ketawanya masih bersisa.
“Ish,malas nak layan abang.Aifa gi tidurkan Farish lagi baik. Jom Farish gi tido.” Ajakku. Farish yang mendengar kata hanya menurut. Satu persatu anak tangga dipanjatnya. Aku meninggalkan Hakim sendirian. Sebelum berlalu pergi aku memandang Hakim. Hakim mengenyit mata padaku. Aku tersenyum menahan geli hati melihat muka ala-ala mengoda Hakim.
“Gatal la abang nie!” ucapku dengan nada serius.
“Abang tahu kenapa Aifa nak tidokan Farish cepat2.Takpe abang tunggu Aifa ok.” Ucap Hakim. Aku yang lambat bertindak balas dengan bicara Hakim tertanya-tanya sendiri. Setelah aku dapat menangkap maksud kata Hakim. Dari tingkat atas aku menjerit kuat.
“Abang jangan mengada. Tido diam2. Tak nampak bendera jepun kat depan pintu bilik tue??”pekikku. Sengaja aku katakana bendera jepun. Padahal sembahayang magrib tadi kami berjemaah.Seketika kemudian kendengaran ketawa Hakim pasti dia tahu aku sengaja ingin menipu. Aku tersenyum sendiri.
“Mama bendera jepun tue ape?” Tanya Farish yang sedang berbaring ditepiku.
“Hah!! Bendera jepun?”sekali lagi aku tergamam dengan pertanyaan anak kecil nie. Peka sungguh dengan setiap perkataan2 baru yang kedengaran ditelinganya.
“Bendera jepun tue macam bendera negara kita la. Setiap negara ada bendera2 mereka sendiri. Tahu bendera Malaysia macam mana?” Tanya aku pula padanya. Sengaja aku mencari topik lain supaya dia tidak lagi bertanya yang pelik2 padaku.
“Tahu,ada belang-belang warna merah dengan putih dengan ada bulan dengan bintang.Betul tak mama?”jawab Farish. Aku mengangguk. Farish tepuk tangan gembira.
“Dah tido sayang.Pejam mata ye.”pujukku sambil tanganku mendodoi Farish perlahan.Kami sama-sama diam. Hanya kadang2 kedengaran suara tv dari bawah.Sekian lama sunyi menjiwai ruang bilik tiba-tiba Faraish bersuara lagi..
“Mama,mama boleh bagi Farish kawankan?” pinta Farish. Wajahnya aku amati. Aku tidak membalas mahu pun menganggukkan kepala cuma senyum yang terlukis dibibir. Sebenarnya aku sendiri tak tahu handak menjawab soalan Farish bagaimana. Farish faham ke tentang rezeki?
“Hermm takpe.. Good night mama.” Ucap Farish hampa. Mungkin kerana aku tidak menjawab pertanyaannya tadi.
“Good night sayang.” Ucapku. Pipi anak itu ku kucup. Sebelum aku berlalu meningglkan bilik Farish bangun dari baringannya.
“Farish tak kira,Farish nak juagak kawan!” ucap Farish separuh menjerit dengan muka masam. Aku ketawa kecil geli hati. Anak itu kembali kepada posisi tidurnya. Lampu biliknya aku tutup dan kembali ke bawah untuk mengemas dapur. Sekilas aku lihat Hakim sudah lena didepan tv.

“Abang ni kat mana2 pun boleh tido. Naik la ke bilik kalau ye pun nak tido.” Gomelku didalam hati. Ku bawa langkah kaki kesingki dapur. Pinggan2 lauk sewaktu makan malam tadi aku basuh perlahan tanpa membuat bunyi. Kasihan jika tidur Hakim dan Farish terganggu gara2 bunyi bising yang aku buat.Cermin tingkap didepanku aku buka luas. Serta merta angin masuk menyapa muka.
“Kuat jugak angin malam nie. Seram la pulak..” aku berkata-kata sendirian. Sedang leka mencuci pinggan tiba-tiba terbang seekor lipas melintasi tangan. Nyaris terlepas pinggan ke lantai. Nasib baik sempat disambut kembali.
“kuss semangat. Lipas nie kan. Jaga kau.”pantas tangan mencapai penyembur ubat nyamuk di almari. Mata ligat mencari kelibat lipas tadi. Terbongkok-bongkok aku dibuatnya.Diseluruh pelosok dapur aku jejaki sehingga terlupa kerja-kerja mencuci pinggan yang belum selesai.
“Mana lipas tadi nie. Perut dah la besar semacam. Beranak pinak pulak kang ko lipas kat dapur aku nie ha.. Mana kau lipas.. Keluar cepat!” arahku pada lipas. Dah la bercakap sendiri,gaya pulak dah macam FBI nak tangkap penjenayah. Dalam mencari-cari aku ternampak kelibat lipas tadi melintasi peti sejuk. Laju aku meluru ke situ. Mencangkung dan membongkokkan diri menjejaki ipas tadi.
“Buat ape tue?” tiba-tiba sergahan hakim mengejutkan aku.Melompat aku ke arahnya.
“Oi lipas beranak nak terbang!!” latah ku.
Hakim ketawa. Banyak sungguh ketawanya malam nie. Aku melepaskan tubuh Hakim. Muka ku masam mencuka. Jantung masih bedenyut laju kerana terkejut.
“Apa abang nie. Terkejut Aifa tau.Nasib baik takda sakit jantung.” Rungutku sambil mengurut dada. Hakim menarikku ke pelukkanya dengan tawa yang masih bersisa.
“Sorry,abang minta maaf ye. Mana abang tahu isteri abang nie tengah berperang dengan lipas.”Ujar Hakim.
“Hermm itulah. Lain kali bagi la salam dulu. Ni main sergah-sergah je.” Rungutku lagi.Hakim tersenyum.Pipiku dicium lembut.
“Yela-yela,maaf tuan puteri. Abang tak buat lagi ye. Jom ye masuk tido.” Habis sahaja berkata-kata Hakim terus mengedongku ke tangga.Aku sengaja buat muka masam lagi. Tapi tiba-tiba aku teringatkan sesuatu..
“Eh abang,pinggan tak habis basuh lagi la.” Ucapku..Aku ingin memboloskan diri dari kendongagannya.
“Ah takpe.. Aifa ada kerja lain yang perlu dilakukan.” Ucap Hakim pula dengan nada yang sengaja diseriuskan sambil tersenyum-senyum penuh makna.
“Nak buat lawak la tue.Tak lawak pun.”kataku bersahaja.
“Takpe la tak lawak,kejap lagi aifa tahu la lawak ke tak.” Balas Hakim. Langkahnya laju menaiki anak tangga sambil mengedongku ke bilik baradu kami.

Monday, May 18, 2009

Bila Harus Memilih : Episod 14

Kelihatan kelibat Hakim laju meluru padaku. Pandangan mata kami bertaut walaupun dari jarak yang jauh. Aku tak mampu berdiri tanpa sokongan.
“Aifa,kenapa nie sayang?” Ucap Hakim sebaik sahaja berdiri didepanku.Aku terus mendapatkan dirinya. Kini aku sudah berada di pelukkan Hakim. Kewujudan pelawat dan nurse di hospital itu tidak memberi apa-apa kesan padaku untuk melepaskan Hakim.Terdengar suaranya serta merta membuatkan tangisanku yang sudah reda sejak tadi kembali membasahi pipi. Aku tak mampu berkata-kata. Hakim terus memelukku kejab,cuba untuk memberi secebis kekuatan padaku. Basah kemeja yang dipakai Hakim dengan air mataku.
“Abang… Imrannn…” aku cuba untuk bersuara tapi suaraku seolah disekat dengan esakkan yang tak mahu berhenti.Hakim mengusap rambutku perlahan.
“Sabar ye sayang.” Hakim mengucup dahiku lalu membawa ku kerusi.Aku masih tidak mahu jauh dari tubuhnya.
“IMRAN,MAAFKAN NITA IMRAN.MAAFKAN NITA.” Tiba-tiba kedengaran suara seorang wanita meraung-raung di segenap ruang menunggu itu. Aku mencari kelibat pemilik suara wanita itu. Sejurus wajah wanita itu muncul diruang mata entah dari mana kekuatan dalam diriku datang untuk terus bangun dan mendapatkan wanita itu.
“Kau siapa?” Tanya aku sebaik sahaja aku berdiri di depan wanita itu. Aku kenal wanita didepanku ini. Dia lah gadis yang meninggalkan Imran ditaman tadi. Dialah gadis yang menghancurkan impian dan harapan imran dan dialah jugak yang mengakibatkan Imran kemalangan. Aku benci dia!
“Saya anita….ermm kawan imran..” jawab wanita itu gagap.
“Amran di mana,di macam mana?” Tanya gadis itu padaku dalam tangis. Air mata gadis itu tak mampu meredakan rasa marah dan benciku padanya. Dengan tak semena-mena,
“PANGGG…”entah mengapa terlau ringan tangan ini menampar pipi gadis didepanku ini. Gadis itu diam terkedu.Hakim pantas datang memelukku dari belakang.
“Kawan! Kau kata Imran tue kawan! Hey perempuan jenis ape kau ni? Imran terlalu sayangkan kau dan kau permainkan dia. Kenapa kau tak mengaku yang kau kekasih imran yang baru tinggalkan dia tadi untuk dengan lelaki lain. Kenapa kau tak mengaku depan mak dan ayah dia. Cakap la perempuan!” Anita melutut kaku. Aku mengoncang tubuhnya namun tiada balasan kata dari gadis itu. Aku jatuh terjelepuk dilantai.Simpatiku pada imran membuatkan aku jadi begitu. Imran tak patut dikecewakan sebegitu. Dia terlalu baik dipandanganku.
“Baru tadi kami sama-sama berbicara tentang kehidupan.Berbicara tentang pelangi dan dia memberi aku sedikit kekuatan dengan ketabahnya. Baru tadi dia mengingatkan aku untuk terus mengecapi bahagia dan kini dia..”
“Semua sebab kau anita. Semua sebab kau. Kenapa kejam sangat hati kau anita. Kenapa?” aku kembali menangis. Aku hilang kekuatan untuk berfikir lagi. Terasa kosong dunia seketika apabila orang yang aku kenal sebentar tadi kini sedang bertarung nyawa di bilik kecemasan.
Langkah kaki yang laju melangkah untuk mengetahui apa yang terjadi sewaktu ingin berlalu pergi dari taman telah membawaku ke sini. Saat kedengaran suara2 meminta pertolongan,saat itu jua aku terlihat wajah Imran yang berlumuran darah sedang memandangku sepi.Langkah terhenti lalu aku rebah dipertengahan jalan.
“Saya tak mampu bersama dia kak. Dah terlalu lama saya menunggu dia datang tapi dia datang bila semuanya telah terlewat. Saya tak mampu memilih dia kak. Saya tak mampu memilih dia lalu meninggalkan keluarga saya kak.” Luahan Anita aku dengar jelas.
“Dia pergi 5 tahun lalu tanpa sebarang penjelasan pada saya. Saya ditinggalkan dengan persoalan yang tak pernah ada jawapan. Kini dia datang saat saya tak mampu menerimanya lagi. Saya ada suami dan anak dirumah yang menanti kepulangan saya. Tak mungkin kak saya dapat menerima dia. Saya bersalah kerana tidak terus menunggu dia tapi bersalahkah saya untuk korbankan cinta saya untuk kebahagiaan anak2 saya? Saya tahu saya bersalah kak. Maafkan saya” Anita terus menangis. Aku terkesima mendengar penjelasannya. Seorang makcik yang ku kenali sebagai ibu Imran datang memeluk Anita. Mereka berpelukkan dengan luahan maaf Anita yang tidak berhenti2.
“Sabar Aifa..”suara Hakim menyapa telinga. Aku beristifar. Diwaktu keadaan kembali tenang.Keluar doktor memanggil ahli keluarga Imran. Aku lihat ayah imran dan seorang lelaki bangun menghampiri doktor itu. Doktor menyatakan sesuatu kepada mereka. Ayah imran mengangguk tenang memahami apa yang dikatakan doktor. Aku tidak dapat menangkap apakah yang diperkatakan doktor tersebut pada ayah Imran. Setelah doktor berlalu,Ayah imran mendapatkan tempat duduknya. Dia tunduk mendiamkan diri. Ahli keluarga yang lain tertanya-tanya padanya keadaan imran. Dengan satu gelengan kepala suasana tenang dikawasan itu berubah sekelip mata.Troli disorong keluar dari bilik kecemasan. Aku menyembamkan wajahku ke dada Hakim. Tak sanggup untuk aku terus menyaksikan jenazah Imran disorong pergi.
“Innalillahiwainalilahirojiun..Tuhan lebih sayangkan Imran sayang.” Ucap Hakim. Aku hanya diam. Tidak mampu menangis lagi.

Seharian aku hanya berbaring dikatil. Farish yang setia menemaniku dengan kerenah dan senyumannya sudah lama dibuai mimpi disebelahku.Aku mengusap lembut rambut anak itu. Terasa kasihku mencurah padanya. Hakim masuk membawa sedulang makanan.
“Sayang,mari makan.” Jemputnya. Didepanku diletakkan dulang yang dibawanya tadi. Bau sup ayam yang masih berasap panas pasti mengoda seleraku jika aku tidak sebegini hari ini.Aku memandang sup ayam dengan perasaan kosong.
“Kenapa tak makan lagi,nak abang suapkan?” aku menggeleng lemah. Hakim senyum padaku lalu mencapai mangkuk sup dan sudu.
“Makan la sikit ye. Dari malam tadi aifa tak makan lagi ni.” Hakim memujukku. Sesudu sup dibawa kemulutku. Aku menatap wajahnya. Tentu dia sudah bersusah payah menyediakan makanan ini untuk aku. Lalu aku menghirup suapannya. Dia tersenyum puas. Aku makan juga akhirnya.
“Kenapa ni aifa?” Tanya hakim saat mukaku tetiba berkerut seperti menahan sesuatu dari keluar semula dari mulut. Aku menutup mulut menahan dari makanan tersembur keluar.
“Kenapa ni? tak sedap ye? masin sangat ye?”soal hakim padaku bertalu-talu. Wajah nya berubah risau.
“Dah ye,abang keluar kejap gi beli makanan bungkus dekat kedai depan tue ye.Nah minum air sikit.” Hakim menyuakan padaku segelas air oren. Aku minum sedikit dan meletakkannya kembali ke dulang.
“Aifa,aifa tunggu kejap ye. Abang pegi beli makanan.” Kata hakim,rambut aku yang mengerbang tak terurus disisirnya kemas.Hakim ingin bangun dari katil membawa dulang. Namun aku lebih pantas mematikan tindakkanya. Lengannya ku capai dan ditarik semula untuk duduk. Hakim yang agak terkejut hanya menuruti tanpa kata.
“Aifa nak lagi sup tue.”pintaku lemah.
“Tapi sup nie…” hakim tidak menghabiskan kata apabila terlihat senyumku. Hakim menyuapkan sesuap sup kemulutnya.
“Hermmm sedap je..”ujarnya. Aku senyum lagi.
“Aifa kenakan abang ye sayang?” ujar hakim lagi lalu pantas memicit hidungku manja. Aku menggelengkan kepala.
“Habis tue..?? Kenapa tadi??” Tanya dia lagi.
“Tersedak..” jawabku perlahan. Serentak mendengar jawapanku,ketawa hakim bergema diruang bilik. Aku buat muka pelik. Kenapa ketawa. Lawak ke??
“Haaa dengar pun suara isteri abang. Abang ingat isteri abang ni dah bisu. Tahu angguk-angguk dan geleng-geleng je.” Sakat Hakim. Masih ada sisa tawa didalam tuturnya.Aku senyum lagi dan mungkin pipiku sedikit merah. Terasa malu bila disakat Hakim.Jari terlunjuk aku tujukan ke mangkuk sup tadi.
“Nak abang suap lagi?” Tanya Hakim. Aku menggangguk. Hakim senyum bahagia. Akhirnya habis jugak semangkuk sup mengisi perut kosongku.
“Abang kedapur kejap. Nanti abang datang balik ye sayang.” Aku hanya diam. Aku tak mahu dia pergi. Aku masih perlukan dia disisi. Walau dapur tue tak la jauh mana tapi aku tak ingin dia pergi. Tangannya sekali lagi aku raih. Dia memandangku.
“Kenapa ni Aifa.” Dulang tadi diletakkan di lantai.Hakim berbaring ditepiku. Tubuhku dirangkul dan dibawa ke pangkuannya. Entah mengapa tiba-tiba air jernih dimata jatuh lagi. Hakim bagaikan memahami emosiku lantas memelukku kejap ke dadanya.
“Aifa,sudah la. Jangan la bersedih lagi. Yang pergi telah pun pergi. Kita yang hidup ken redo dan teruskan kehidupan. Abang sedih tengok keadaan aifa begini.Kalau abang mampu bawa imran pulang,abang bawa dia datang pada Aifa lagi,tapi abang tak mampu. Tuhan lebih menyanyangi dirinya. Aifa jangan la bersedih lagi sayang.”Pujuk Hakim. Terasa hangat umbun-umbunku diciumnya lama.

“Abang,Aifa sedih kehilangan imran. Seorang adik yang baru Aifa kenal dan Aifa kagumi kecekalannya. Tetapi air mata yang tidak henti menitis ini bukan lah kerana Aifa meratapi pemergian Imran. Tapi ada beban berat mendatang dihati Aifa sekarang ni abang. Terasa sakit yang sedang menghiris membuatkan Aifa tidak berdaya menahan air mata.” Luahan hatiku berbicara. Namun Hakim pasti tidak mampu mendengarnya. Kerana itu hanyalah luahan hati yang merintih sepi tidak bersuara. Wajah Hakim ku cari. Mata kami bertemu disitu. Tangan panas Hakim membelai wajahku. Aku terasa tenang. Hakim senyum padaku dan aku membalas senyumannya walau itu bukan senyuman terindah yang pernah aku berikan padanya. Bibir hakim menyentuh lembut dahiku dan kemudian ke pipi ku lalu jatuh ke bibirku. Lama kami bergitu tidak sedar sesuatu sedar mula sedar dari mimpi.

“Mama…Papa…Farish lapa la.” Kendengaran suara Farish menamatkan suasana. Farish senyum-senyum dan ketawa kecil sambil menutup mulut.
“FARISH!!!” Hakim pantas menarik Farish kedalam pelukkannya. Kedengaran anak kecil itu ketawa. Entah ape yang buatkan dia ketawa seronok begitu. Aku dan Hakim saling berpandangan. Buat pertama kalinya aku lihat pipi Hakim sedikit merah. Malu la tue. Aku senyum melihat Hakim mengomol anaknya,Farish pula tidak habis2 ketawa tak macam baru bangun tidur pun gayanya.

Disuatu sudut hatiku masih lagi berbicara tanpa suara. “Aizat,bagaimana harus Aifa jelaskan pada Aizat tentang Hakim dan Farish. Adakah Aizat mampu menerima berita itu dengan hati rela dan terbuka? Aifa takut Aizat. Aifa takut episod yang sama seperti Imran berlaku padamu.Apa yang harus Aifa lakukan abang,,Aizat,,??”

Wednesday, May 6, 2009

Bila Harus Memilih : Episod 13

“Aizat..You dah balik?” ucapku perlahan didalam pelukkan lelaki disampingku.
“You dapat bunga yang I kirim?” Tanya Aizat dengan senyuman. Pelukkan dileraikan.Aku hanya mengangguk mengiakan.
“Jom duduk. I dah pesan makanan kegemaran you. Banyak cerita yang I nak dengar dari kekasih hati yang I rindu nie tau.” Kata Aizat lalu menarik tanganku ke meja makan.Aku hanya menuruti langkahnya. Sampai di meja makan sunyi menemani kami.Entah kemana orang sekeliling.Hanya kadang-kadang bunyi sudu terlanggar pinggan yang kedengaran. Aku kebuntuan kata-kata. Entah ayat apa yang harus dimulakan dulu.
“You diam je. Still terkejut lagi?”Tanya dia dalam merenungku dengan senyumannya.Buat seketika kami berbalas senyuman. Senyuman yang sengajaku buat2.Aku masih kaku.
“I tahu you terkejut lagi? I baru malam semalam sampai Malaysia. Sengaja tak gi tahu you. SURPRISE!!” Ucapnya sambil tertawa kecil.
“I rindukan you. I minta maaf lama tak kirimkan berita pada you. I bertungkus lumus tuk siapkan kerja disana dengan segera dan u tengok I dimana sekarang. I di depan you sambil memengang tangan you tau. I takkan tinggalkan you lagi. I janji.” Ucapan Aizat lancar. Aku terkesima. Kadang kala aku rasakan bagai aku bukan dialam nyata.
“You dah balik?” buat kali kedua aku mengucapkan ayat yang sama. Namun kali ini entah kenapa tiba-tiba ucapku itu turut ditemani titis air mata. Pantas aku menyekanya dengan tisu.
“ Bagus la you dah balik.You sihat?”aku meguatkan semangat untuk berbicara dengannya.
“I sihat sayang. You pun sihatkan? Mama and abang ape khabar?” Tanya Aizat. Tangannya erat mengenggam tanganku kuat. Aku hanya membiarkan perbuatannya. Sedikit sebanyak perbuatannya menenangkan keresahan hatiku juga.
“Mama dan abang sihat. I plak gini la sekarang.” Jawabku dengan senyuman mula terukir ikhlas dibibir.Aku perlu kuat sekarang.
“You nampak sangat cantik bila u pakai tudung. Sejuk hati I memandangnya. Sejak bila ni u pandai pakai tudung nie?” Tanya Aizat. Wajahku yang ingin disentuh segera ku larikan.Aizat terkesima dengan perbuatanku. Tangannya jatuh semula ke jari-jariku.
“Sejak bila aku mengenakan tudung?” aku bertanya pada diri sendiri.
“Aifa kelihatan lebih ayu bila bertudung. Bolehkan Aifa bertudung untuk abang.” Kedengaran imbasan suara Hakim ditelingaku.Seakan mengingatkanku permulaan aku mula memakai tudung dan juga mengingatkan aku kewujudannya didalm hidupku.
“Abang!” ucapku separuh jerit. Apa dah berlaku ni. Apa aku buat dengan Aizat tanpa pengetahuan suamiku. Ya Allah ampuni hambamu yang lemah dan sentiasa lalai ini Ya Allah. Bisikkan dihatiku.
“Kenapa dengan abang sayang?”Tanya Aizat.Dia kelihatan sedikit terkejut dengan perlakuanku tiba-tiba.
“Tak ada ape-ape Aizat. I kena balik office skang. I ada meeting skang.I lupa. I pergi dulu.” Kataku lalu bingkas bangun dan ingin berlalu. Tetapi sewaktu itu juga Aizat pantas memegang tanganku.
“Malam lusa,ibu buat majlis kesyukuran semperna kepulangan I. You datang ye. I ada something istimewa untuk you.” Ucap Aizat sambil senyum penuh makna.
“Insya-Allah Aizat I datang.I terpaksa pergi dulu.” Balasku. Aizat melepaskan pegangan tangannya.
“Hati-hati..”pesanan dia sebelum aku berlalu pergi. Aku mengangguk lalu memulakan langkah pergi.
“Aifa…” Panggil Aizat kembali. Aku berpaling mengadapnya.
“Handphone you. Jatuh tadi.” Aizat memberikan semula handphone ku padaku.
“Thanks.” Ucapku dan terus berlalu memasuki lif dan terus hilang dari penglihatan Aizat.
Sesampai di parking. Lama aku menghabiskan masa bersendiri didalam kereta.
“Apa yang harus aku lakukan??” tanyaku sendiri. Enjin aku hidupkan dan berlalu dari Sogo ke suatu tempat untuk mencari ketenangan dan nafas yang hampir putus tadi.
Angin bertiup sepoi-sepoi. Daun-daun tua dari pokok rendang berterbangan ditiup angin lalu jatuh ke bumi.Terasa dingin pipi disapa angin. Hanya kicauan burung yang menghiasi sunyi taman dan kegusaran hatiku. Taman sunyi tanpa pengunjung. Mungkin masih terlalu awal untuk keluar beriadah.Aku menyelesakan badan di kerusi batu yang menjadi tempat aku memerhatikan gelagat Farish ketika bermain selalunya. Terasa rindu pula pada anak lelakiku seorang itu. Aku keluarkan handphone dari beg. Berkali-kali aku cuba hidupkan namun gagal. Nampaknya handphone telah rosak akibat terjatuh tadi. Aku tiada gaya. Tiada apa yang mampu aku lakukan selain duduk menikmati persekitaran taman. Mataku tertumpu pada sepasang kekasih yang duduk jauh dibangku sana. Walau wajah mereka kurang jelas namun kelakuan mereka jelas dipandangan. Pasangan itu seolah-oleh sedang membincangkan sesuatu dan seperti sedang bergaduh. Si pemuda masih cuba memujuk kekasih hati dengan menyisir lembut rambut kekasihnya. Buat seketika keadaan mereka kembali tenang. Mereka masih seperti membincangkan sesuatu tapi dengan cara yang lebih tenang. Namun tidak lama mereka begitu. Si kekasih pemuda itu bangun tiba-tiba dan terus berlalu tanpa si pemuda mengejarnya. Pemuda itu tunduk menyembah tanah. Tangannya meraup muka. Mungkin pemuda itu sedang kesedihan dihatiku berkata.Mudahnya berakhir sebuah perhubungan. Hatiku terusik pilu. Aku kembali memikirkan masalahku. Pemuda itu tidak lagi menjadi tumpuan mataku. Aku melarikan mata jauh ke langit. Mendonggakkan kepala ke langit dan memerhatikan awal berarak sangat mententeramkan jiwa. Alangkah bahagianya hidup setenang awan. Tapi langit tak sentiasa cerah. Tetap ada mendung dan hujan. Begitu jugakah lumrah manusia ada mendung dan hujannya.
“Assalamualaikum..” sedang leka aku memerhatikan langit aku disapa satu suara memberikan salam. Aku membetulkan dudukku dan mencari pemilik suara tersebut.
“Walaikumsalam..Eh awak bukan pemuda yang..” ucapku sebaik sahaja memandang pemuda disebelahku.
“Ye saya lah yang awak lihat dengan kekasih saya tadi dekat kerusi sana tue.” Balas pemuda itu.
“Maaf tak bermaksud nak tengok perbualan awak dan kekasih awak.” Ucapku. Terasa bersalah pula.
“Tak pe. Kawasan umum,sape-sape pun boleh tengok. Tiada bayaran.” Kata pemuda itu bersahaja.
“Awak buat ape sorang disini?”Tanya pemuda iu pula padaku.
“Berehat,menikmati permandangan. Percumakan.”balasku dengan ketawa kecil. Memerli. Pemuda itu juga turut ketawa sama.
“Kemana awak pergi tadi,menghilang tiba2?” tanyaku. Saja ingin tahu kehilangannya.
“Ooo tadi.. Saya jumpa x-kekasih saya. Awak nak tahu ape saya cakap waktu jumpa dia tadi.Saya beritahu dia,saya maafkan dia dan doakan dia bahagia dengan pasangannya.” Balas pemuda itu bersahaja. Tenang tutur katanya. Aku mula mengagumi kekentalan hati pemuda ini.
“Tak payah berawak-awak. Saya rasa awak lagi sesuai panggil saya kakak je. Awak cam muda lagi je dari saya.” Aku senyum padanya. Dia mengangguk.
“Akak ye? Ok..ok..Saya Imran.” Dia memperkenakan diri. Aku mengangguk faham.
“Hidup nie tak lepas dari cabaran dan dugaankan kak?Lepas satu pergi,satu datang.” Imran bersuara. Aku hanya mendengar luahan katanya.Mata kami terus tertumpu pada langit.
“Tanyaku pada langit. Bila kah pelangi akan muncul. Aku sangat rindukan pelangi. Langit menjawab kembali padaku. Pelangi akan muncul sesudahnya hujan renyai.” Belum sempat aku meyambung kata-kata. Imran lebih dahulu menyambungnya.
“Pelangi itu indah tetapi kita melihatnya setelah mendung dan hujan. Pelangi diibaratkan seperti kebahagiaan.Jadi hidup kita lebih bahagia setelah menjalani ujian dan dugaan la ye kak.” Ujar Imran.
“Dugaan tak berhenti,bahagia sukar dicari. Akak pun tak tahu. Mungkin bahagia itu pelangi.” Jawabku lalu bingkas berdiri. Jam ditangan menunjukkan pukul 5 suku petang.
“Akak kena balik. Anak dan suami akak mesti dah sampai rumah tunggu akak.”
“Akak dah kawen. Bagus la. Saya baru mengimpikan untuk mendirikan rumah tangga dengan dia tapi impian hancur di tengah jalan. Akak kena terus kuat untuk hidup bahagia tau kak. Paling tidak terus bahagia untuk saya.” Ucap Imran dalam nada sayu. Aku turut merasa kesedihannya pada tika itu.
“Saya pergi dulu kak. Jaga diri. Terima Kasih sudi menemani saya petang ni. Jumpa lagi.” Ucap Imran sebelum berlalu pergi.
“Bye Im. Jumpa lagi.”balasku. Kami mengambil langkah masing2. Aku menuju laju ke kereta. Terasa sedikit bersemangat setelah puas berehat ditaman bersama Imran. Wajah Hakim dan Farish satu persatu bermain difikiran. Rindu..
Belum sempat aku membuka pintu kereta tiba-tiba kedengaran bunyi dentuman kuat entah dari mana.Aku yang terkejut memerhatikan keadaan sekeliling. Di satu simpang jalan keluar dari taman aku lihat ramai orang berlari-lari menghampiri sesuatu. Entah mengapa langkah kakiku turut laju menuju ke tempat tersebut.Semakin dekat aku menghampiri tempat kejadian semakin berdebar rasa dihati.Hati tertanya-tanya apakah yang telah berlaku.
“Telefon hospital cepat!Ada kemalangan!” terdengar jeritan seorang lelaki dari tempat itu.
“Kemalangan??” Aku bersuara perlahan. Langkahku mulai perlahan dan lalu terhenti di pertengahan jalan.

Bila Harus Memilih : Episod 12

Lamanya waktu meninggalkan aku.6bulan berlalu membawa bersama saat indah dan kenangan cinta aku dan hakim. Setiap hari kebahagiaan itu seperti semakin mencambahkan tunas-tunas cinta kami berdua.
Ya aku sudah benar-benar mencintainya. Bukankah dia suamiku?
Farish semakin lincah dan pintar. Aku memerhatikan dia berlari2 kesana kemari menarik tali layang-layang sambil mengusap-ngusap perut.
“Jangan lari laju-laju farish. Jatuh nanti!” jeritku pada Farish. Anak kecil itu hanya menggangguk memahami tapi tiada pun tanda seperti dia akan berhenti berlari. Aku tersenyum sendiri. Ditaman ini lah yang menemukan aku, hakim dan farish. Terasa pantas waktu berlalu bila mengenangkan dalam masa yang singkat mampu untuk mengikat hubunganku dan hakim sebagai suami isteri. Betapa besarnya kuasa tuhan yang telah menentukan jodoh pertemuan buat hamba-hambanya. Handphoneku berbunyi bep. Aku mencapai hp di dlm beg tangan.
“Salam.. Hai sayang.. Dah sampai di taman? Abang dah dekat ni.” Sejurus itu aku tekan butang reply.
“Aifa dan farish dah lama sampai. Abang lambat sangat.Farish dah bising nak keluar. Abang terus ke sini yer,aifa dah lapar la. Hati-hati. Sayang abang.” Terus pesanan ringkas itu ku hantar pada hp Hakim. Dalam beberapa minit kemudian 1 lagi masej memasuki hpku.
“ Sayang aifa jugak..” Aku senyum sendiri. Tanpa ku sedari Farish sedang berjalan menghampiriku.
“Mama ni,Farish panggil-panggil mama wat tak tahu je. Asyik cenyum sowang-sowang je.” Bebel farish yang semakin banyak keletahnya. Aku ketawa kecil sambil mengangkat anak itu kepehaku.
“ Mana ada mama senyum sorang-sorang. Mama senyum pada Farish la. Karang mama tak senyum Farish kata mama marah pulakkan.” Kataku pada Farish lalu menarik hidung kecilnya.
“Cakit la mama. Ish mama ni!” marah Farish. Tangan kecilnya menampar-nampar tanganku yang menarik hidungnya.
“Hah Farish.. pukul mama dosa tau.” Tiba-tiba suara Hakim menyapa kami.
Farish berpeluk tubuh geram. Aku hanya tersenyum melihat telatah anakku ini.
“Bila abang sampai?” tanyaku sambil menghulurkan tangan untuk bersalam dengannya. Tangannya kucium.
“ Lama dah. Tapi abang stay dalam kereta sambil tengok Aifa senyum sorang2.” Ucapnya bersahaja sambil menyuakan sebungkus plastik pisang goreng padaku.Merona merah wajahku. Sama je dua beranak ni. Suka sangat usyar muka aku.
“ Tak malu abang ni tau.Main-main pulak. Lama aifa dan farish tunggu abang kat rumah sampai kami dah lapar tau sekarang.” Ucapku perlahan tanpa memandang wajah hakim. Masih malu sendiri
“ Alah nak malu untuk ape. Isteri abangkan.” Balas Hakim. Aku diam.Malas nak melayan lebih.
“Farish,Farish lapar ke?” Tanya Hakim pada anaknya. Aku mencebik.
“Aifa yang lapar la abang sayang oi!”jeritku di dalam hati. Sekali lagi perut kosongku yang rancak bernyanyi-nyanyi ku usap.
“Tak lah. Farish tak lapar pun. Mama yang lapa kot. Kat umah tadi mama cuap Farish soang je makan.” Ucap lancar si cerdik kesayanganku dan hakim. Setelah menghabiskan sekeping pisang goring Farish kembali berlari-lari membawa layang-layangnya meninggalkan aku berdua bersama Hakim.
“Aifa kenapa tak makan dirumah tadi?”Tanya Hakim dan tanganku dicapai tangan sasanya dibawa ke peha.
“Tak lapar lagi.” Jawabku laju.
“Yeke tak lapar? Jadi Aifa lapar ape skang?” Tanya Hakim sambil memandangku dengan senyum mengodanya. Sengaja ingin mengujiku la tu.
“Aifa tak lapa abang pun ye. Jangan perasan ye. Aifa tak makan lagi sebab tunggu abang la. Tiada sebab lain ye.” Jawabku lancar.Usikkan Hakim harus dihentikan segera sebelum aku terus jadi bahan usikkannya. Aku lihat wajahnya berubah sedikit masam.
“Ingat Aifa laparkan abang. Abang perasan la ye sayang?Kesian abang perasan sorang-sorangkan?”Ucapnya meraih simpati. Hakim buat muka seposen.
“Abang jangan main-main,malu la dekat anak. Tak senonoh abang nie.” Kataku. Lengan Hakim menjadi mangsa cubitan geramku.Hakim ketawa geli hati. Puas konon mengusik isteri sendiri.
“Farish…Jom kita gi makan!”jerit Hakim sejurus selesai ketawanya.
“Yey! McDonald!”balas Farish sambil berlari-lari kearah kami.Aku dan Hakim berpandangan sesama sendiri.Anak kesayangan kami sudah pun menentukan tempat makan pilihannya. Mahu tak mahu menu McD jugalahnmenjadi isi perutku petang tu.

TUK..TUK..TUK..Kedengaran bunyi pintu pejabatku diketuk.
“Masuk..” ucapku separuh menjerit.
“Cik Aifa Maisara ada pesanan untuk cik.”Kendengaran suara lelaki diruang pejabatku.Aku mendonggakkan kepala memandang gerangan pemuda didepanku.
“Puan bukan Cik lagi.”Ucapku dengan senyuman.Sejambak bakul bunga di tangan pemuda ku pandang.
“Untuk saya ke?” tanyaku.
“A’ah ye untuk cik.. opps silap untuk Puan Aifa. Sila sain disini puan.” Kata pemuda penghantar bunga itu sambil memberikanku sekeping kad untuk ditandatangani.
Sejurus selepas itu bakul berisi bunga segar itu bertukar tangan.Setelah aku mengucapkan terima kasih pemuda itu segera beredar meninggalkan aku bersendirian bersama sebakul bunga didepanku.Bersama kiriman bunga itu terselit kad kecil yang comel .Tulisannya berbunyi

TO: AIFA MAISARA
HAI HONEY,
MEET YOU FOR LUNCH AT S.R SOGO 2.00PM
JANGAN LAMBAT. I TAK SABAR NAK JUMPA YOU.
MISS U ALOTS
FROM: YOUR KING

Aku ketawa kecil membaca pesanan dari kad kecil itu. Sudah tentu dari Hakim. Sejak semalam perangai mengodanya semakin menjadi-jadi. Aku letakkan gubahan bunga itu di sudut meja kerjaku. Terasa sejuk mata memandangnya.
“Abang,I miss you too.” Jawabku didalam hati seolah-olah membalas ucapan rindu di kadnya tadi. Tiba-tiba Aisyah muncul di muka pintu.
“Senyum sorang-sorang nampak?” sapanya.Aku hanya diam tersenyum.
“Wow bunga. Dari kekasih hatike?” tanyanya pura-pura tak tahu aku sudah bersama Hakim.
“Yela,dari kekasih merangkap suami tersayang tau.”Jawabku bersahaja.Aisyah mencebik muka.
“Jeles ke? Kalau jeles pesan pada hubby u hantar bunga hari-hari pada u lepas ni. ”
Aku sengaja mengusik.
“Dah la malas nak layan u Aifa. U ada meeting sekarang dengan Dato. GO NOW!”
“Oh I lupa. So sorry. I pergi sekarang. Anyway lepas meeting I keluar lunch terus tau.” Aku bersiap-siap,beg fail dan beg tangan aku capai dan segera berlalu meninggalkan Aisyah kesorangan.Namun aku seperti tidak puas mengusik Aisyah.
“I keluar lunch terus lepas jumpa Dato,with my MR k. Daa” ucapku sambil melambaikan tangan. Aisyah hanya membalas kata-kataku dengan muka geramnya. Mahu tak geram,suaminya sudah 3hari outstation di luar Negara. Merana menanti la tue.
Setelah selesai meetingku bersama Dato Jais aku terus bergegas mendapatkan keretaku. Jam menunjukkan lebih kurang 15minit lagi ke pukul 2petang. Perjalanan ke Sogo tidak lah begitu jauh dari pejabatku namun kesesakkan lalu lintas menyebabkan aku terlewat 5minit dari waktu yang dijanjikan. Sebelum berlalu dari kawasan parking,tudung litupku aku betulkan seadanya. Bedak dan lipstick ditambah ape yang patut.Bukankah seorang isteri harus sentiasa cantik untuk suaminya??
Kaki laju melangkah ke tempat yang dimaksudkan.Rasa bersalah juga membiarkan Hakim lama menunggu. Sesampai di kawasan legar luar Sogo dimana Restoran Secret Recipies yang menjadi tempat janji temu kami,aku mencari-cari kelibat Hakim.
Namun kelibatnya tidak kelihatan. Jam dipergelangan tangan ku tatap.
“Takkan abang dah balik. Baru 2.10minit.” kataku pada diri sendiri. Namun mata tidak berputus asa untuk terus mencari. Jariku kini laju menekan butang-butang nombor handphone Hakim di handphone milikku. Panggilanku berjawab.
“Abang,Abang dekat mana nie?” tanyaku dengan nada merajuk.
“Abang kat office sayang. Kenapa? Aifa di mana ni? Bising sangat.” Tanya Hakim pula padaku.
“Ish abang nie. Abang lupa ke abang dah janji….” Kata-kataku terhenti. Bahuku disapa seseorang. Aku segera memalingkan badan kearah insan dibelakangku.
Aku terpana memandang insan didepanku.
“Aifa Maisara…” ucap insan itu sebaik mataku memandang wajahnya.
Handphone ditangan terlepas dari genggaman. Dunia seakan sunyi seketika bersama situasiku.

Bila Harus Memilih : Episod 11

Aku senyum puas sewaktu pintu bilik dibuka Hakim. Penat betul badan. Jauh jugak perjalanan dari Kuala Kedah ke Pulau Lagenda ni. Aku duduk selesa dihujung katil sambil menarik nafas panjang.
“Sayang penat ke?” Tanya Hakim.Nampaknya lelaki ni dah semakin biasa memanggilku sayang.Meremang bulu tengkuku aku mendengarnya.Aku menggeleng pada Hakim. Dia membelai rambutku.
“Rehat la dulu kalau penat. Pukul 8 kita gi makan nak?” Tanya hakim lalu mengucup umbun2 kepalaku. Aku kaku. Ape kena laki aku ni. Semacam je perangainya. Naik seriau pun ada. Bisikan yang hanya kedengaran didalam hati.
“Aifa tak penat sangat pun bang.Rilek la.”selorohku dengan senyuman yang dibuat2.
“Mesti la Aifa tak penatkan,sepanjang perjalanan asyik tidur je. Tapikan sayang,badan abang lenguh2 la. Boleh Aifa tolong urutkan tak?” pinta Hakim dengan muka seposennya. Naik kesian pulak aku tengok. Tapi aku hanya mendiamkan diri,macam patung. Cuma aku gi cantik dari patung la.hihihihi perasan siot.
“Aifa cepat la sayang.” Panggil Hakim. Sewaktu itu baru aku perasan yang Hakim dah bersiap sedia menirap diatas katil dengan baju yang entah dilempar kemana. Mahu tak mahu aku gagahi jugak diri mendekatinya.
“Mengada-gada betul” dengusku didalam hati. Mengeletar tangan aku nak menyentuh belakang badan Hakim. Jantungku berdegup kencang.
“Biar betul aku nak mengurut ni. Aku takda skill la ngurut2 ni.. Abang biar betul abang?” bisikku didalam hati.
“Aifa…”panggil Hakim bila perasan aku seronok mengelamun. Bukan seronok tapi tertekan tau tak! Jerit hatiku. Perlahan telapak tanganku menyentuh badannya. Terasa hangat. Aku pun memulakan lah step2 mengurut yang diturunkan oleh mama padaku.

Saatku sedar aku berada dalam dakapan satu tubuh sasa. Aku terkejut,terdiam dan terkaku. Rasa nak jerit tapi tak terkeluar plak suara.Aku perlahan2 memalingkan muka melihat pemilik tubuh sasa itu.
“Aduh,Abang ke.” Bisikku didalam hati.Aku melepaskan nafas lega. Namun…
“ABANG!!!” aku menjerit didalam hati. Ape dah jadi?? Aku membelek2 badan sendiri.Tiada apa yang kurang.Aku masih sempurna berbaju kurung,cuma….
kain yang terangkat skit.Tidur lesak la katakan.hehehehe
“Alhamdulillah…”bisikku lega bila tiada apa yang berlaku lagi. Aku masih tak bersedia tuk itu. Seriau..seriau..
Aku mengalihkan tangan Hakim perlahan2.Aku taknak tidurnya diganggu. Aku bangun dan memandang wajah tenang dihadapanku. Dah wujud kah rasa sayang aku padanya? Aku bertanya pada diriku sendiri.
Setelah selesai membersihkan diri aku mengerjakan kewajibanku menyembah tuhanku yang satu.. Memohon doa dipermudahkan segalanya dan semoga diberkati setiap langkah hidupku.Aku lihat dia masih nyenyak dengan lenanya.Seharian memandu,dah tentula kepenatankan. Aku membiarkan Hakim dan berlalu ke beranda. Suasana senja di resort penginapanku ini sangat menenangkan hatiku dan sangat menganggumkan keindahannya. Pandai mama pilih tempat untuk aku berhoneymoon.
Meritus pelangi beach resort betul2 terletak ditepi pantai indah pantai Chenang memang sesuai sangat bagi pasangan2 bahagia menyulam kasih dan sayang. Tapi adakah kasih dan sayang itu ada dihatiku buat hakim suamiku.Bayangan wajah dan senyum Aizat tiba2 menyapa fikiran. Apa khabarkah dia? Adakah dia ingat pada aku? Belbagai soalan menanya hati.Angin sepoi2 yang menyapa lembut pipi sungguh mendinginkan. Aku memeluk tubuh kesejukkan.
“Apa yang aifa lamunkan sayang?” tiba2 sahaja Hakim datang menyapa. Nak luruh jantung aku dibuatnya. Tapi sungguh aku terkejut.Aku mengurut dada perlahan. Bayangan Aizat hilang semula meninggalkan aku.
“Tak ada ape2 abang.Tengok pantai waktu senja je.” Aku cuba berlagak seperti tiada apa2. Sampai bila aku harus melakonkan babak tenangku ketika Hakim datang menyapa sepiku.Sedangkan jantung ini akan tiba2 berdenyut pantas setiap kali Hakim bersuara. Aku tak cintakan Hakim tapi Aizat. Tapi aku tak mampu menolak dan menepis rasa yang semakin merasuki hati aku ketika bersama Hakim.
“Aifa,kasih sayang boleh datang bila2,tanpa disedari ataupun sedar je. Tuhan mampu mengubah sikap,perasaan dan ape2 je yang ada pada hambanya sekelip mata je Aifa.” Masih terngiang nasihat mama padaku pada malam sebelum aku dinikahkan dengan Hakim. Mungkin ada betulnya kata2 mama padaku bukan?
“Tengok tu,mengelamun lagi.Abang panggil pun tak menyahut.” Suara hakim menghentikan lamunanku. Dia memelukku dari belakang. Terasa hangat dan selesa.
“Dah mandi?”Tanya hakim sambil mencium rambutku yang dilepaskan tanpa ikatan.
Aku terasa rimas dengan perlakuannya namun aku biarkan sahaja.
“Dia suamiku,dia berhak memiliki diriku.” Itulah jeritan hatiku ketika itu untuk menenangkan hati yang sudah tidak keruan. Tetapi keadaan itu tak aku biar lama. Aku betul2 tak bersedia lagi. Aku merenggangkan pelukan. Pada mulanya hakim menahan dengan memelukku lebih erat,tetapi percubaan keduaku berhasil. Dia melepaskan aku dari pelukkannya.Aku memandangnya.Muka Hakim bersahaja,tiada riak2 berkecil hati,terasa atau apa2.
“Aifa lapa la abang.Abang cakap nak gi makan lepas magrib.” Ucapku.
“Aifa dah lapa yer?” Hakim membelai wajahku.Dia mencium dahiku.
“Abang,,,Aifa lapa ni. Malam nantikan ada masa lagi untuk abang belai2 Aifa.” Lancangnya aku menuturkan kata.Lantang tanpa berfikir. Aku tak menduga aku mampu berkata sebegitu. Memberi harapan pada Hakim dan membawa bahaya pada diriku.
Hakim senyum. Dia mencapai tanganku dan menarikku ke dalam bilik.
“Nak kemana ni?”Tanyaku.Aku kaget. Hakim mencapai tuala yang dilipat cantik diatas katil. Dia menanggalkan tali pinggang diseluarnya. Aku terpaku lantas menutup mata. Tak sanggup aku lihat babak seterusnya.
“Sayang siap dulu ye.Abang nak gi mandi dulu.” Ucap Hakim dengan kucupannya hinggap dipipiku.Aku membuka mata. Hakim sudah pun berlalu ke bilik mandi.
“Huss..semangat….” aku melepaskan resah dan lelah. Penat aku menahan nafas waktu menutup mata tadi.


Nasi putih,tomyam campur dan bistik sudah cukup untuk membuka selera aku pada makam itu. Aku makan kenyang,sekenyang-kenyangnya. Hakim yang memerhati keletahku hanya tersenyum dan kadang2 ketawa bila tepi bibirku terlekat nasi.
“Wah..kenyangnya Aifa, abang. Tq tau bawa Aifa makan kat tempat sedap ni.” Ucapku sambil menghirup air jus tembikai yang aku pesan.Hakim mengangguk dengan senyum yang tak pernah lekang.
“Aifa ni manja betul ye dengan mama and abang amirul.” Ucap Hakim. Kali ini giliran aku untuk menggangguk.
“Lepas papa pegi,aifa hanya ada ma and abang mirul je. Meka yang manjakan Aifa. Aifa tak minta pun.” Takkan kita masuk dalam baldi nak angkat sendirikan.
“Tapi skang turn abang la pulakkan manjakan Aifa kan?” pertanyaan Hakim membuatkan aku tersedak semasa minum. Terbatuk2 aku.
“Kenapa ni? Leh tersedak pulak sayang ni.” Hakim mengusap belakang badanku. Peluh dingin menjadi peneman setiaku pada saat itu. Kalau boleh aku taknak Hakim pegang aku. Sentuhan dia buat aku rasa lain macam,rasa yang meresahkan.
“Mama sebut kot nama Aifa. Tu yang tersedak tu.” Jawabku. Aku terpandang Hakim menguap.Ku tilik jam dipergelangan tangan.
“Dah pukul 10.30 dah abang. Abang pun dah nguwapkan. Jom la balik.Abang boleh rehat kat bilik. Gi pun jap gi ada citer best kat TV3.” Ajakku.Aku pun dah mula mengantok sebenarnya.
“Jap yer,Abang clear bil dulu k sayang.” Hakim berlalu pergi. Mataku terpandang sepasang pasangan di meja sebelah kami. Aku baru perasan je. Macam pasangan baru khawin jugak la gayanya. Aku lihat still ada inai dekat jari pasangan tu. Terasa seronok menyaksikan kemesraan meka. Bahagia.. Mana tidaknya. Terlentok2 kepala isteri dia bila suami dia berbisik2 di teinga. Entah ape yang dibisikkan aku tak tahu la..
“Jom sayang..” Hakim kembali ke pangkuanku.Aku bangun menuruti langkah Hakim meninggalkan kedai makan. Jarak kedai makan dengan bilik kami tak jauh pun. Tak sampai 10minit dah sampai. Walaupun tak ramai sangat pengunjung kat pantai chenang ni,tapi lampu2 warna warni yang mewarni langit malam memeriahkan suasana. Pada mulanya Hakim hanya memegang tanganku tapi dah meleret ke pinggang bila dah sampai di pertengahan perjalanan. Rasa itu datang semula namun aku endahkan je kali ni. Sesampai di bilik,aku terus merebahkan diri ke sofa. Hakim berlalu ke bilik mandi dan keluar tanpa baju tapi hanya dengan kain pelekatnya. Aku biarkan saja dia.Aku pun bangun menuju ke bilik mandi tuk menukar baju tidur.
“ish mana baju tidur aku ni.. bukan aku dah letak baju kelawar ke dalam beg ni sebelum gerak siang tadi.” Dengusku sambil mencari baju kelawarku yang kemana hilangnya.
“Nak tidur pakai ape pulak ni.” Bebelku sendiri. Tapi pencarianku terhenti bila tanganku tersentuh satu bungkusan kertas terselit disebalik baju2ku.
“Bila masa bungkusan ni ada dalam beg ni?” tanyaku pada diri sendiri. Aku buka bungkusan itu cepat2. Aku binggung dengan isi bungkusan kertas itu. Sepasang baju tidur satin putih dan sekeping kad. Aku membaca tulisan yang tertera dikad itu.

“PENGANTIN BARU TAK PAKAI BAJU KELAWAR YE ADIKKU SAYANG.
BAJU TIDO ADIK DAH BURUK, TAK KEBULUR HAKIM TENGOK NANTI.
JADI TERIMA LAH HADIAH TAK SEBERAPA DARI ABANG NI UNTUK PUTERI HATI ABANG.. GOOD LUCK -ABANG MIRUL-”


Tak aku sangka mama and abang mirul boleh buat aku macam ni. Nak nangis je rasa. Bukan terharu tapi tak sanggup nak keluar berdepan dengan Hakim bila aku tengok diri aku kat cermin dengan baju tidur satin ni. Hanya tali halus yang jadi pengangtung kain yang membaluti tubuh aku kini. Dengan bahagian dada yang terdedah menampakkan separuh dadaku.Betis dan pehaku juga bakal jadi santapan mata Hakim nanti. Lama aku bertapa didalam bilik mandi. Akhirnya aku mengambil keputusan untuk memakai padigan mandi diluar menutupi baju tidurku yang ntah ape2 ni.
“Lamanya Aifa dalam bilik mandi. Buat ape?” Tanya Hakim sebaik sahaja aku melangkah keluar dari bertapa.
“Aifa cari bedak tadi tak jumpa.” Aku memberi alasan. Padahal aku mana leh pakai bedak pun. Alergik..
“Jumpa dah ke? Ke nak abang gi beli yang lain?” Tanya hakim lagi.
“Eh,takpe la bang.Aifa dah jumpa dah.”jawabku
“Dah,meh sini duduk dengan abang tengok tv. Tadi Aifa cakap ada cite bestkan?” Aku tenang sikit bila dia tidak lagi menggunakan panggilan sayang padaku. Aku melabuhkan diri disebelahnya. Kami melayani diri sendiri dengan member tumpuan pada television. Keletah anak-anak tupai yang boleh berkata2 dan bernyanyi dalam movie Alvin and the chipmuck membuatkan kami ketawa geli hati. Aku memeluk bantal sofa dan bersandar dibahu Hakim. Hakim memeluk tubuhku dari tepi. Kekadang aku terketawa over dos penat hakim menegur. Aku diam kejap and buat balik lepas tu.Sampai satu masa Hakim ingin membuka mulut menegurku,aku terus menutup mulutnya dengan tanganku. Serentak dengan itu pandangan mata kami bertentang. Aku telan air liur dengan payah sekali. Aku tak dapat melarikan pandangan itu. Macam ada magnet yang mengekalkan aku dan dia untuk terus berpandangan. Hakim diam memandangku. Aku juga terdiam. Suara bising di tv sudah lenyap ditenggelammi situasi aku disaat itu.Aku menjatuhkan tanganku ke riba.
Aku bagai dipukau untuk terus memandang wajah Hakim.
“Sayang..” Ucap Hakim romantis.Aku cuma menyudahkan keadaan itu dengan memalingkan badan semula memandang tv tapi tubuh kecilku disentuh semula oleh Hakim dan ditarik kedadanya. Bau wangian badan Hakim menbuatkan diriku untuk terus didadanya. Aku tidak lagi berminat pada apa yang ditanyangkan di kaca TV tetapi aku kegelisahan menanti reaksi seterus Hakim. Hakim membelai tubuhku. Terasa seperti dia menyalutkan rasa sayang padaku. Aku terasa tenangnya walau pada hakikatnya aku sangat2 cemas.
“Aifa Sayang..” panggil Hakim sekali lagi.Cukup romantis untuk mencairkan mana2 gadis bersamanya.
“Ye abang.” Sahutku perlahan.Tapi aku tahu dia dengar. Sejurus selepas itu Hakim terus mengendongku ke katil kami. Tanpaku sedar padigan mandiku sudah lama ditinggalkan di sofa.Aku terjerat dan yang pasti aku tak dapat lari dan aku takkan lari lagi. Hanya bunyi pantai dan cengkerik kedengaran. Malam di pantai chenang menjadi saksi malam pertamaku bersama Hakim.
“Mana bau bedaknya sayang..Abang tak bau pun..” hakim berbisik di telingaku. Pantas aku mencubit lengannya yang memelukku pinggangku.
“Nak perli la tu ye.” Rungutku. Hakim ketawa kecil mendengar kata2ku.
“Terima Kasih ye sayang.” Ucap Hakim setelah habis tawanya. Aku hanya diam membisu,namun disebalik tubuh itu aku tersenyum malu sendiri.

Bila Harus Memilih : Episod 10

“Mama,aifa pergi dulu yer ma.” Aku bersalam dengan mama. Tangan lembut mama ku cium. Mama mengangguk. Aku mendapatkan pula Farish yang berada dalam dukungan abang.
“Adik pergi dulu bang. Tolong jaga Farish ye.” Kataku kekok. Aku sedar hubungan aku dan abang dah tak semesra dulu. Tapi aku masih bersyukur abang dapat terima Farish dengan baik. Abang mengangguk mengerti. Pipi Farishku cium. Mood farish baik pulak pagi itu. Tidak pulak merengek2 nak ikut sepert selalu. Kalau tidak mesti payah untuk aku dan Hakim meninggalkannya.Mungkin abang dah memasang umpan baik punya untuk memancing Farish fikirku.
“Jom Aifa..”Panggil Hakim. Aku mengganguk lalu memboloskan diri kedalam kereta. Aku lihat Hakim terangguk2 mendengar kata2 yang diucap mama. Kemudian dia bersalam dengan abang dan mencium umbun2 kepala Farish dan menuju kearah kereta proton waja yang sedang aku duduki kini.
“Hati-hati memandu Hakim. Bergilir-gilir dengan Aifa tue ha.” Pesan mama. Hakim mengangguk faham.
“Aifa jaga makan pakai Hakim. Jangan biar dia buat sendiri. Dia bukan bujang lagi. Jangan asyik penting diri je.” Pesan mama padaku pulak. Muka aku merah..
“Ape mama nie. Tak habis2. Tahu la nak jaga laki sendiri.” Aku membebel perlahan. Mukaku disebekkkan tanda tidak berpuas hati. Kedengaran ada suara halus sedang ketawa.Hakim la,sape lagi kan?
“Abang.. gelakkan Aifa ye tadi?” Tanyaku dengan muka masam. Hakim yang sedang memandu sekilas memandangku.
“Taklah..” balasnya sepatah.Ada senyuman terukir dibibirnya..
“Suka senyum rupanya suami aku ni.” Bisikku didalam hati.
“Bis tue tadi kenapa? Abang gelak tadi kenapa? Lucu nyek mama asyik bebel benda yang sama je pada Aifa? Hemm ingat Aifa suka ke? Memalukan je. Mama ingat Aifa tak retike jaga laki sendiri.” Bebelku padanya.Muncungku bertambah lagi seinci. Dah rupa burung belatuk pun.
Hakim ketawa setelah aku menghabiskan bebelanku. Aku terpana. Terkejut dengan reaksi suamiku sendiri. Namun kerana rasa geram yang masih bersisa aku terus pandang kedepan dan berpeluk tubuh.
“Ketawa lagi? Hemmm ketawa la..” kataku perlahan. Namun aku tahu Hakim mendengarnya.
“Abang ketawa bukan sebab pesanan mama awak sayang tapi…” dia menyambung ketawanya tanpa menghabiskan kata.
“Abang ketawa la puas2 dulu. Aifa nak tido la.Ngantok.” kataku. Aku menyandarkan kepala ke pintu kereta dan mataku pejam. Malas nak layan.
“Ingat aku tak maluke? Mama ni memang tau.” Ngomelku.
“Aifa..” dia memanggilku. Aku buat bodoh je. Dia panggil lagi namaku buat kali kedua. Aku tetap membisu. Masuk kali ketiga aku masih diam,lalu Hakim membetulkan posisi kepalaku yang bersandar dipintu ke bahunya. Aku terkejut dengan tindakan Hakim tapi hanya mendiamkan diri.
“Merajuk ye isteri abang?” Hakim bersuara. Aku diam.
“Aifa nak tahu kenapa abang ketawa? Nak tahu tak?” dia mengujiku lagi. Aku masih jugak diam.
“Hemm taknak tahu takpe la. Abang tak payah la gi tahu. Tapi Aifa jangan nyesal and tanya2 abang lagi nanti.” Dia terusan mengujiku. Oleh kerana perasaan ingin tahu yang terlalu mendalam aku mencelikkan mata.
“ Abang,Aifa nak gi toilet la. Kitabenti yer nanti kat mana2 stesen minyak.” Aku mengelak dari terus straight to the point. Hakim memandangku. Dia senyum manis.
“Aifa taknak tahu ke?” dia bertanya lagi.
“Tahu apa bang? Abang cakap ape tadi?” Takkan aku terus nak ngaku aku nak tahu kot. Malu la sikit. Hakim buat muka pelik.
“Aifa tak dengar atau buat tak dengar ni ?”Tanya Hakim.
“Tak dengar. Ape yang abang cakap?” aku terus berdalih la kononnya.
“Tak ada ape2 la sayang. Jap g ada stesen minyak kita benti k?” balas Hakim.
“Ala,, hemm sengaja tau abang ni. Cakap la.. Aifa nak tahu ape yang abang gelakkan? Cakap la?” pintaku. Buat pe nak ngelak2 sangat dari tak dapat ape terus nanti. Hakim senyum berbunga.
“Manja Isteri abang ni.” Pipiku menjadi sasaran cubitannya. Aku mengadu sakit.
“Sakit la bang. Meh sini abang rasa lak macam ana cubitan Aifa.” Aku terus mencubit pipinya pula. Tak ubah seperti budak2 je perlakuaanku.
“Ah biarla. Suami aku pun.”ngomelku..
“Abang kelakar dengar aifa sebut laki aku tadi. Walau ayatnya agak kurang manis tapi jadi kelakar bila Aifa sebut. Bukan la abang gelakkan Aifa coz mama asyik bebel je pada Aifa. Tapikan sayang,ada betul jugak ape ma cakapkan?” Hakim mengenggam tanganku.
“Sayang!” meremang bulu roma aku tegak tak turun-turun mendengar perkataan sayang dari bibir Hakim.
“Betul ke dia sayangkan aku. Aduh jiwa kacau..” aku berdialog pada diri sendiri. Aku tidak menjawab soalannya. Aku hanya diam memandang jalan hitam. Hatiku deras bergetar.Tapi itu bukan bermakna aku menafikan apa yang dikatanya, cuma aku tidak mampu menyembunyikan peluh dinginku lagi disaat itu.

Entah bila aku terlena. Bila aku sedar,Hakim sedang lena di seat memandu dan aku sendiri tak pasti dimana kedudukan kami. Aku tatap wajah suamiku. Ada wajah kepenatan disitu. Aku lihat jam sudah menunjukkan pukul 2.15petang. Maknanya sudah 5jam dia memandu tanpa henti dan aku pulak sedap berdengkur ditepinya. Tak berperikemanusiaan langsung aku ni.
“Abang..”panggilku perlahan dan sekali lagi aku memanggilnya. Tiada sahutan. Akhirnya secara perlahan2 aku keluar dari kereta. Aku mengeliat sepuasnya setelah berada diluar kereta.Penat gila berdengkur la katakan.
“Hemm kat mana nie yer?”Tanya aku pada diri sendiri. Mataku melilau mencari kalau2 ada signboard. Aku berjalan keseorangan ke R&R. Perutku dah mula berbunyi. Ramai jugak orang dekat kawasan rehat ni.
“Opocot!” tak semena2 aku dilanggar oleh seorang budak perempuan. Aku memandangnya pelik.
“Sori untie.”kata budak itu. Comel dengan tocang duanya.
“Takpe la sayang. Lari2 nak gi mana ni?” tanyaku sambil mengusap kepalanya. Rinduku pada Farish bertandang. Ape la agaknya si Farish buat sekarang dengan abang.
“Sarah nak gi sana tue.” Kata si cilik didepanku. Aku memandang kearah yang ditunjuknya.Taman permainan la,ape gi tempat yang jadi tumpuan budak2 kecil yang nak membesar ni kan.
“Sarah nak pegi sorang ke? Mama ngan papa mana?” aku bertanya.
“Ada tue ha. Lambat betul la mama jalan. Mama cakap adik berat sangat.” Aku memandang seorang wanita yang sedang sarat mengandung berjalan menghampiri kami. Mungkin wanita itu mama Sarah fikirku.
“Mama cepat la. Lambat la mama ni.” Sarah bersuara separuh menjerit. Tangannya mencekak pinggang.
“Kamu ni Sarah.Jaga ye.Mama cubit ponggong kamu nanti.” kata wanita itu. Aku ketawa kecil apabila Sarah menyorokkan dirinya dibelakangku.
“Maaf la,anak saya ni nakal sikit. Penat saya dibuatnya.” Sapa wanita itu setelah berdiri betul2 didepanku.Aku senyum.
“Takpe la kak.. Tak nakal mana pun. Betul tak Sarah?” tanyaku pada Sarah. Sarah mengangguk2 setuju. Aku mencubit pipinya pelahan. Bukan cubit betul2 la. Anak orang kau.
“Awak dari mana? Akak dari KL nak balik Penang.”Tanya wanita yang aku gelarkan akak pada dirinya.
“Saya nak ke Langkawi. Dari KL jugak. Gombak,akak KL dimana?” tanyaku pulak.
“Akak tinggal dekat Bandar Tasek Permaisuri. Suami nak akak bersalin dekat rumah mertua kat Penang. Awak sorang jeke ke Langkawi? Jauh gi ni. Kalau dari sini ke Kuala Kedah mahunya 2jam lebih jugak.” Jelas wanita didepanku.
“Saya dengan suami kak.” Jawabku malu2.
“Ooo pengantin baru la ni. Nak gi honeymoon la ni yer?” usik wanita itu. Aku tertunduk malu.
“Ala tak payah la malu2.Akak pun dah penah rasa. Skang dah nak masuk dua dah.” Aku tersenyum. Aku lihat kearah perut wanita itu yang sarat. Dah berapa bulan la agakknya.
“Bila due datenya kak?” tanyaku
“Hujung bulan ni. Hem teringin ke?” usik wanita itu lagi.
“Eh,takda la.” Jawabku malu2 kucing. Malam pertama pun tak berlangsung gi. Teringin apenya. Gerun siot.
“Apa salahnya teringin. Rezeki dari tuhan tak baik menolak.” Kata akak itu lantas mencapai tanganku dan meletakkannya di perutnya. Aku tepana merasai gerakan2 kecil dari perut itu. Inilah pengalaman pertamaku. Aku senyum memandang wajah wanita bertudung litup didepanku. Jadi seronok pulak tangan aku merayau diperutnya. Sedang asyik memegang dan membelai2 perut wanita itu kami disapa seorang lelaki.
“Abang..Abang dah bangun?” tegurku sebaik sahaja memandang wajah suamiku.
Aku berdiri mendapatkan Hakim.
“Akak,ni la suami saya.Hakim namanya.” Ujarku. Hakim memberikan senyuman manisnya pada wanita didepan kami. Akak hanya mengangguk dan membalasnya dengan senyuman.
“Kenapa tak kejut saya dulu sebelum keluar tadi. Risau saya ingat awak hilang kemana tadi.” Tegur Hakim padaku.Aku terdiam. Salah aku jugak buat dia risau. Tapi aku lupala nak gi tahu tadi,bukan sengaja pun.
“Isteri awak dah teringan baby. Bila lagi?” wanita itu tiba2 bersuara. Mungkin jugak ingin membantuku yang dalam keadaan bersalah ni.Hakim terus memandangku dalam.Pipi aku bertukar warna menjadi merah padam.
“Aduh akak ni.” Gerutuku didalam hati.
“Mana ada kak. Saya tak cakap macam tue pun. Saya cakap kalau ada rezeki saya adala nanti kan.” Aku membalas usikan wanita itu. Wanita itu senyum padaku. Begitu juga Hakim. Malu betul aku dibuatnya.
“Kak saya dan Aifa minta diri dulu. Lambat dah ni. Karang terlepas feri akhir.” Kata Hakim. Dia mendapatkan tanganku. Akak tue mengangguk faham. Kami bertukar2 nombor telefon sebelum aku dan Hakim beredar ke kantin.
“Kenapa keluar tadi tak bagi tahu abang?” Tanya Hakim sekali lagi.
“Aifa dah kejut abang. Tapi bang tido mati. Nak buat macam mana” jawabku slumber.
“hemm macam tue yer..” balas Hakim pendek.
“Abang kita kat mana dan ni nyek?” tanyaku.
“Kat Semanggul,Bukit Merah. Kenapa?” jawab Hakim
“Tak da pe2. Saje je tanya. Mana tahu dekat Tailand dah ke bang bawa Aifa.”
Ucapku berseloroh. Hakim buat muka pelik. Aku ketawa melihat mimik muka itu.
“Takda maknanya ,Abang nak bawa Aifa gi Tailand. Buat pe. Lain la kalau abang nak….” dia tidak menghabiskan katanya, Cuma dua jari sahaja ditunjukkan padaku. Aku naik geram dengan usikkannya. Lalu pinggang Hakim menjadi pusat serangan cubitanku.Dia ketawa sambil mengadu sakit.
“Lain kali main2 gi. Teringin sangat ke?” ucapku geram. Hakim masih ketawa. Aku tahu dia hanya bergurau. Saje je nak memanja sikit. Hakim meraih tanganku.
“Takda la.Abang gurau je. Isteri yang sorang ni pun Abang tak terlayan gi, inikan nak menambah lagi.” Ucapnya seribu makna yang mengetarkan hati aku. Aku tersenyum sipu. Setelah selesai mengisi perut masing2,kami menyambung perjalanan. Aku meminta untuk memandu tetapi mentah2 ditolak Hakim. Katanya dia lelaki. Apa boleh buat.Aku hanya duduk disebelahnya sambil menyanyi2 kecil mengikuti lagu diradio disepanjang perjalanan. Kadang kami ketawa apabila masing2 ingin mengusik dan sesekali sunyi je perjalanan. Itu disebabkan aku dah terlena dibuai mimipiku.hehehehe

Bila Harus Memilih : Episod 9

“Abang..ape abang buat dekat sini?”aku memberanikan diri bersuara dengan insan yang berwajah singa dimuka pintu. Aku cuba untuk senyum tapi tak berjaya untuk menyembunyikan perasaan terkejutku. Abang langsung tidak menunjukkan reaksi padaku. PANGGG!!!
“ABANG!” Aku memegang pipiku yang terasa panas bagai dibakar setelah tangan kasar abangku menyentuhnya. Air mata mula bertakung di kolam mata.
“Ini la kerja kau selalu menghilang.Buat maksiat! ”kata abang menengkingku. Aku lihat kelibat dua lagi teman abang keluar dari kereta.
“Adik tak buat ape2 bang.Jangan salah faham.” Aku bersuara.Aku cuba untuk memegang tangannya.Malangnya abang menolakku ketepi dan meluru masuk ke rumah.Dia mendapatkan Hakim,begitu juga dua lagi temannya.
“Ape kau buat dengan adik aku ha jantan tak guna!” jerit abang.Suaranya bergema ke seluruh rumah. Koler baju tidur hakim menjadi sasarannya dengan gengaman tangan yang sudah bersiap sedia menghinggap wajah Hakim.
“Hakim.. cakap hakim yang kita tak buat ape2 hakim. Cakap hakim..” pintaku merayu pada Hakim. Dia hanya diam tak bermaya. Aku memeluk pinggang abangku erat. Doaku agar Hakim tidak diapa2kan.Kami tak bersalah dan tak berdosa seperti yang abang sangkakan.
“Abang,Hakim demam.Aifa Cuma tolong bang.Cuma tolong!”
“Tolong? Tolong puaskan nafsu kotor korang!” jerit abang lagi.Tubuh kecilku ditolak ke tepi.Aku terdorong ketepi hingga terhantuk bucu meja .
“Aduh!” aku mengeluh.Dahiku pegang.Ada cecair merah mengalir darinya. Dahiku berdarah.
“Abang tolonglah bang. Kami tak buat ape2 bang. Demi Allah bang.” Aku merayu lagi. Dahiku berdenyut2
“Cakap jantan!Ape korang dah buat ha!” jerit abang lagi. Tapi kali ini bukan hanya dengan jerkahan tapi dengan penumbuk sulungnya yang mengena pipi Hakim.
“Hakim!”aku bingkas bangun. Tangan abangku capai.Aku peluk erat tangan sasa itu.
“Abang sabar bang. Kami tak bersalah bang.Hakim tak bersalah bang.”
Rayuku lagi.Air mata membasahi pipi. Abang merenungku tajam seperti ingin menelanku hidup2.
“Kami tak buat ape2. Aifa cuma temankan anak lelaki saya. Saya tak sihat dan perlukan pertolongan Aifa untuk membantu.” Akhirnya Hakim bersuara. Aku menggangguk. Namun nasib kami bagai jatuh ditimpa tangga.Sewaktu itu juga ahli jawatan kuasa taman dan jiran Hakim muncul didepan pintu termasuk mama.Bagai nak pitam aku dibuatnya.Bala apakah ini.

“Mama,mama percaya la cakap aifa ma. Aifa tukar baju hari tu sebab Farish termuntah di baju Aifa ma.Aifa dan Hakim tak buat ape2 ma.” Aku merayu2 sambil memegang kaki mama. Mama tidak berhenti menangis sejak jiran hakim mengaku aku memang selalu datang ke rumah Hakim dan berkelakuan sumbang. Buktinya aku bertukar2 baju. Tak masuk akal. Tapi apalah dayaku menidakkannya.
“Mama maafkan Aifa ma.Maaf Aifa ma.” Rayuku lagi. Mama tidak memandangku. Terasa diriku seperti benar2 telah mencalit arang kemuka keluargaku.
“Mama tak percayakan Aifa ke ma.Aifa ni anak mama,ma.” Aku mencapai tangan mama dan menciumnya berkali2. Tidak ada rasa malu pada diriku merayu2 begitu. Mama mengosok2 dadanya.
“Mama! Abang,mama bang.Mama pengsan!” jeritku. Abang yang sejak mula perbincangan tadi berdiri di muka pintu bergegas mendekati kami.
Aku menangis lagi dengan air mata yang tak pernah berhenti.
“Kita bawa mama ke hospital sekarang.” Kedengaran suara abang. Suara yang kembali sedia kala.Tidak lagi sebengis seperti mula2nya. Selepas itu,aku hanya mengikuti abang yang mengendong mama ke kereta.

“Mama,maafkan Aifa mama.” Ucapku .Tangan mama ku kucup berkali.
“ Puan Aini mengalami serangan jantung .Mungkin kerana dia terkejut atau menanggung tekanan dari masalah yang dia alami dan nasihat saya cuma cuba kamu berdua elakkan dia dari terkejut atau menanggung tekanan yang berat lagi selepas. Kerana serangan jantung lagi boleh membahayakan nyawanya.Puan Aini perlukan lebih rehat. ” Begitulah
kata doktor hafizi sewaktu aku dan abang di pejabatnya tadi.
“Mama,,,” aku tertunduk menangis lagi disisi mama. Kenapa air mata ini tak boleh berhenti. Hanya tuhan yang tahu sesaknya dadaku sekarang walaupun hanya untuk bernafas.Entah berapa lama aku begitu dibirai katil mama.
“Aifa..” ada suara lembut menyapaku. Suara yang membuatka sesakku reda,suara yang membawaku ke syurga dengan kemaafannya,suara yang melahirkan diriku dan membesarkanku.
“Mama..” aku mencium lagi tangan mama.
“Maafkan aifa ma.” Aku memeluk mama. Makin deras alunan tangisku menghiasi ruang bilik.
“Nikah dengan budak tu kalau Aifa sayangkan mama.” Aku terdiam mendengar kata2 mama.
“Nikah kalau Aifa nak tengok muka mama lagi.” Sambung mama.
“ Ya Allah,Ya tuhanku.. Apakah jawapan yang patut hambamu luahkan Ya Allah.” Berdoaku didalam hati. Sesungguhnya hatiku berkecai seribu. Mama tidak mempercayaiku. Aku menangis lagi. Pelukkanku terus erat walaupun mama tidak membalasnya.
“Maafkan Aifa ma.Maafkan Aifa.” Ucapku. Aku bangun menatap wajah mama. Dia sedang memandangku dengan penuh penantian. Mungkin menantikan jawapanku.
“Aifa nak ke café ma. Mama nak pesan ape2?” tanyaku dengan sunyuman yang hilang madunya. Tidak mahu aku fikirkan jawapan buat permintaan mama sebentar tadi. Mama mengeleng.Aku beralih ingin keluar,namun tanganku dicapai kembali oleh mama.
“ Fikirkan Aifa.” Kata mama. Aku mengangguk perlahan. Terasa lesu badan dan kaki. Aku meraba2 dahiku yang bertampal. Berdenyut. Aku melangkah perlahan menuju ke café. Aku bagai diduniaku sendiri,tiada bunyi asing selain suara mama. Sesungguhnya aku buntu. Otakku menjadi kayu tuk berfikir lagi. Aku mematikan langkah dihadapan pintu surau.

Selesai solat sunat dua rakaat,aku berteleku berdoa di sejadah.
“Ya Allah Ya Tuhanku,Tuhan yang maha besar lagi maha mengetahui. Maha mengampuni dan maha mengasihani. Ampunilah dosa2 ibu bapaku,dosa2 insan2 yang menyayangiku dan dosa hambamu yang lemah ini Ya Allah. Ya Allah Ya Tuhanku, bantu lah hambamu ini Ya Allah. Ringankan lah dugaan2ku Ya Allah. Kuatkan lah diriku dalam menghadapinya Ya Allah.
Ya Allah Ya Tuhanku,Seandainya dengan ujian ini Kau menemukan diriku dengan jodohku,hambaMu redo Ya Allah. Kurniakanlah padaku pasangan yang taat padaMu dan cintakan agamamu.Kurniakan aku pasangan yang soleh,yang mampu membimbingku ke syurgamu Ya Allah.
Ya Allah Ya Tuhanku,Jika Iqmal Hakim adalah jodohku yang telah Engkau catitkan buatku,bukakan lah hatiku buat dirinya. Tenangkan diriku sewaktu berdepan dengannya. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang maha mengetahui hambamu.” Aku mengaminkan doa setelah menghabiskan bacaan Al-Fatihah. Air mataku kesat. Aku buka telekung yang ku pakai dan ku lipat kemas. Jam dihandphone menunjukkan pukul 10.15malam. Aku menyarungkan sandal dan menuju ke café. Aku hanya membeli secawan kopi susu dan sebungkus roti sardin. Aku mencari meja disudut yang agak tersorok dan sunyi. Aku ingin bersendiri dan bertenang. Satu persatu permintaan mama muncul difikiranku,bersilih ganti dengan wajah Hakim.
“Assalammualaikum Aifa.” Aku mendongakkan wajah sebaik sahaja kedengaran suara menegurku.
“Hakim..” itu sahaja yang dapat aku ucapkan setelah memandang insan yang menegurku. Aku kembali tertunduk selepas itu. Diam tanpa kata. Entah sejak bila dia muncul pun aku tak sedar dan tidak berniat pula untukku bertanya kenapa dia berada disini.
“Farish,saya tinggal dirumah makcik Kiah.” Ucapnya mematikan kebisuan. Aku hanya mengangguk perlahan. Padahal di fikiranku tiada sikit pun terfikirkan soal Farish waktu itu. Aku sedang mengumpul sebanyak kekuatan untuk bersuara.
“Hakim..” panggilku. Aku mendonggak dan merenung tepat wajah didepanku. Wajah itu masih tidak bermaya seperti selalu.Mungkin kerana demamnya.
“Ye,kenapa Aifa?”Tanya Hakim membalas pandanganku dengan sinar matanya yang suram penuh kesunyian dan kedukaan.
“Awak tak ape2? Pipi awak?” tanyaku berdalih dari hal sebenar yang bermain dibenakku. Hatiku memberontak.Aku memaki2 diri sendiri apabila apa yang aku ingin suara tak keluar tapi soalan bodoh tu yang terkeluar.
“Tak pe2.Saya ok.Awak? Saya nampak dahi awak berdarah tadi.”dia senyum padaku. Mungkinkan dia sedang menyorokkan kegusaran dan kerunsingan hatinya juga sepertiku.
“Saya tak ape2.Tak teruk sangat pun.” Balasku sambil meraba2 lagi ke dahi. Kemudian suasana kembali sunyi. Cuma kekadang kedengaran bunyi troli pinggan kotor disorong. Aku memandang wajah Hakim yang sedang mengacau2 air teh tarik di cawan dengan sudu kecil. Wajahnya tenang namun sedikit kemuraman kelihatan dibalik wajah itu.
“HAKIM…” sekali lagi aku memberanikan diri untuk menyatakan hal sebenar. Di memandang diriku. Menanti dengan panahan mata yang terus ke mataku saat itu. Aku menarik nafas dalam dan panjang.
“Kita nikah. Untuk pulihkan nama keluarga saya dan awak and untuk tak memburukkan lagi keadaan.” Kataku sekali nafas. Aku lihat dia tenang lagi. Ketenangannya buatkan hatiku menjadi tidak keruan.
“Awak dah fikir masak2 Aifa?” Tanya Hakim padaku. Seperti sudah menjangkakan apa yang bermain2 dihatiku untuk diucapkan padanya.
Aku mengangguk perlahan.
“Takkan sebab kejadian petang tadi awak terus ambil keputusan ni walaupun kita tak bersalah Aifa? Perkahwinan bukan hal main2 Aifa. Ia menuntut keikhlasan hati awak.” Tanya Hakim lagi menguji kebenaran kata2ku padanya. Aku diam kembali tanpa kata. Apakah lagi kata yang sesuai untuk aku ucapkan. Kata mama kembali bernyanyi difikiran. Sungguh menyakitkan dan menyeksakan.
“Saya ikhlas dengan keputusan saya Hakim. Mama setuju,abang pun macam tu. Dengan cara ini je boleh buat hidup kami kembali seperti biasa. Saya taknak kehilangan keluarga saya. Saya taknak kehilangan mama.” Ucapku lantang. Ada titis air mata yang mengalir dipipiku. Walau berat keputusan iniku buat,namun untuk kehilangan mama lebih berat buatku.
Kenapa terlalu lemah diri ini untuk menepis dari mengalirkan air mata.
Adakah kerana aku ialah kaum hawa yang lemah hatinya.

Bila Harus Memilih : Episod 8

“Abang..ape abang buat dekat sini?”aku memberanikan diri bersuara dengan insan yang berwajah singa dimuka pintu. Aku cuba untuk senyum tapi tak berjaya untuk menyembunyikan perasaan terkejutku. Abang langsung tidak menunjukkan reaksi padaku. PANGGG!!!
“ABANG!” Aku memegang pipiku yang terasa panas bagai dibakar setelah tangan kasar abangku menyentuhnya. Air mata mula bertakung di kolam mata.
“Ini la kerja kau selalu menghilang.Buat maksiat! ”kata abang menengkingku. Aku lihat kelibat dua lagi teman abang keluar dari kereta.
“Adik tak buat ape2 bang.Jangan salah faham.” Aku bersuara.Aku cuba untuk memegang tangannya.Malangnya abang menolakku ketepi dan meluru masuk ke rumah.Dia mendapatkan Hakim,begitu juga dua lagi temannya.
“Ape kau buat dengan adik aku ha jantan tak guna!” jerit abang.Suaranya bergema ke seluruh rumah. Koler baju tidur hakim menjadi sasarannya dengan gengaman tangan yang sudah bersiap sedia menghinggap wajah Hakim.
“Hakim.. cakap hakim yang kita tak buat ape2 hakim. Cakap hakim..” pintaku merayu pada Hakim. Dia hanya diam tak bermaya. Aku memeluk pinggang abangku erat. Doaku agar Hakim tidak diapa2kan.Kami tak bersalah dan tak berdosa seperti yang abang sangkakan.
“Abang,Hakim demam.Aifa Cuma tolong bang.Cuma tolong!”
“Tolong? Tolong puaskan nafsu kotor korang!” jerit abang lagi.Tubuh kecilku ditolak ke tepi.Aku terdorong ketepi hingga terhantuk bucu meja .
“Aduh!” aku mengeluh.Dahiku pegang.Ada cecair merah mengalir darinya. Dahiku berdarah.
“Abang tolonglah bang. Kami tak buat ape2 bang. Demi Allah bang.” Aku merayu lagi. Dahiku berdenyut2
“Cakap jantan!Ape korang dah buat ha!” jerit abang lagi. Tapi kali ini bukan hanya dengan jerkahan tapi dengan penumbuk sulungnya yang mengena pipi Hakim.
“Hakim!”aku bingkas bangun. Tangan abangku capai.Aku peluk erat tangan sasa itu.
“Abang sabar bang. Kami tak bersalah bang.Hakim tak bersalah bang.”
Rayuku lagi.Air mata membasahi pipi. Abang merenungku tajam seperti ingin menelanku hidup2.
“Kami tak buat ape2. Aifa cuma temankan anak lelaki saya. Saya tak sihat dan perlukan pertolongan Aifa untuk membantu.” Akhirnya Hakim bersuara. Aku menggangguk. Namun nasib kami bagai jatuh ditimpa tangga.Sewaktu itu juga ahli jawatan kuasa taman dan jiran Hakim muncul didepan pintu termasuk mama.Bagai nak pitam aku dibuatnya.Bala apakah ini.

“Mama,mama percaya la cakap aifa ma. Aifa tukar baju hari tu sebab Farish termuntah di baju Aifa ma.Aifa dan Hakim tak buat ape2 ma.” Aku merayu2 sambil memegang kaki mama. Mama tidak berhenti menangis sejak jiran hakim mengaku aku memang selalu datang ke rumah Hakim dan berkelakuan sumbang. Buktinya aku bertukar2 baju. Tak masuk akal. Tapi apalah dayaku menidakkannya.
“Mama maafkan Aifa ma.Maaf Aifa ma.” Rayuku lagi. Mama tidak memandangku. Terasa diriku seperti benar2 telah mencalit arang kemuka keluargaku.
“Mama tak percayakan Aifa ke ma.Aifa ni anak mama,ma.” Aku mencapai tangan mama dan menciumnya berkali2. Tidak ada rasa malu pada diriku merayu2 begitu. Mama mengosok2 dadanya.
“Mama! Abang,mama bang.Mama pengsan!” jeritku. Abang yang sejak mula perbincangan tadi berdiri di muka pintu bergegas mendekati kami.
Aku menangis lagi dengan air mata yang tak pernah berhenti.
“Kita bawa mama ke hospital sekarang.” Kedengaran suara abang. Suara yang kembali sedia kala.Tidak lagi sebengis seperti mula2nya. Selepas itu,aku hanya mengikuti abang yang mengendong mama ke kereta.

“Mama,maafkan Aifa mama.” Ucapku .Tangan mama ku kucup berkali.
“ Puan Aini mengalami serangan jantung .Mungkin kerana dia terkejut atau menanggung tekanan dari masalah yang dia alami dan nasihat saya cuma cuba kamu berdua elakkan dia dari terkejut atau menanggung tekanan yang berat lagi selepas. Kerana serangan jantung lagi boleh membahayakan nyawanya.Puan Aini perlukan lebih rehat. ” Begitulah
kata doktor hafizi sewaktu aku dan abang di pejabatnya tadi.
“Mama,,,” aku tertunduk menangis lagi disisi mama. Kenapa air mata ini tak boleh berhenti. Hanya tuhan yang tahu sesaknya dadaku sekarang walaupun hanya untuk bernafas.Entah berapa lama aku begitu dibirai katil mama.
“Aifa..” ada suara lembut menyapaku. Suara yang membuatka sesakku reda,suara yang membawaku ke syurga dengan kemaafannya,suara yang melahirkan diriku dan membesarkanku.
“Mama..” aku mencium lagi tangan mama.
“Maafkan aifa ma.” Aku memeluk mama. Makin deras alunan tangisku menghiasi ruang bilik.
“Nikah dengan budak tu kalau Aifa sayangkan mama.” Aku terdiam mendengar kata2 mama.
“Nikah kalau Aifa nak tengok muka mama lagi.” Sambung mama.
“ Ya Allah,Ya tuhanku.. Apakah jawapan yang patut hambamu luahkan Ya Allah.” Berdoaku didalam hati. Sesungguhnya hatiku berkecai seribu. Mama tidak mempercayaiku. Aku menangis lagi. Pelukkanku terus erat walaupun mama tidak membalasnya.
“Maafkan Aifa ma.Maafkan Aifa.” Ucapku. Aku bangun menatap wajah mama. Dia sedang memandangku dengan penuh penantian. Mungkin menantikan jawapanku.
“Aifa nak ke café ma. Mama nak pesan ape2?” tanyaku dengan sunyuman yang hilang madunya. Tidak mahu aku fikirkan jawapan buat permintaan mama sebentar tadi. Mama mengeleng.Aku beralih ingin keluar,namun tanganku dicapai kembali oleh mama.
“ Fikirkan Aifa.” Kata mama. Aku mengangguk perlahan. Terasa lesu badan dan kaki. Aku meraba2 dahiku yang bertampal. Berdenyut. Aku melangkah perlahan menuju ke café. Aku bagai diduniaku sendiri,tiada bunyi asing selain suara mama. Sesungguhnya aku buntu. Otakku menjadi kayu tuk berfikir lagi. Aku mematikan langkah dihadapan pintu surau.

Selesai solat sunat dua rakaat,aku berteleku berdoa di sejadah.
“Ya Allah Ya Tuhanku,Tuhan yang maha besar lagi maha mengetahui. Maha mengampuni dan maha mengasihani. Ampunilah dosa2 ibu bapaku,dosa2 insan2 yang menyayangiku dan dosa hambamu yang lemah ini Ya Allah. Ya Allah Ya Tuhanku, bantu lah hambamu ini Ya Allah. Ringankan lah dugaan2ku Ya Allah. Kuatkan lah diriku dalam menghadapinya Ya Allah.
Ya Allah Ya Tuhanku,Seandainya dengan ujian ini Kau menemukan diriku dengan jodohku,hambaMu redo Ya Allah. Kurniakanlah padaku pasangan yang taat padaMu dan cintakan agamamu.Kurniakan aku pasangan yang soleh,yang mampu membimbingku ke syurgamu Ya Allah.
Ya Allah Ya Tuhanku,Jika Iqmal Hakim adalah jodohku yang telah Engkau catitkan buatku,bukakan lah hatiku buat dirinya. Tenangkan diriku sewaktu berdepan dengannya. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang maha mengetahui hambamu.” Aku mengaminkan doa setelah menghabiskan bacaan Al-Fatihah. Air mataku kesat. Aku buka telekung yang ku pakai dan ku lipat kemas. Jam dihandphone menunjukkan pukul 10.15malam. Aku menyarungkan sandal dan menuju ke café. Aku hanya membeli secawan kopi susu dan sebungkus roti sardin. Aku mencari meja disudut yang agak tersorok dan sunyi. Aku ingin bersendiri dan bertenang. Satu persatu permintaan mama muncul difikiranku,bersilih ganti dengan wajah Hakim.
“Assalammualaikum Aifa.” Aku mendongakkan wajah sebaik sahaja kedengaran suara menegurku.
“Hakim..” itu sahaja yang dapat aku ucapkan setelah memandang insan yang menegurku. Aku kembali tertunduk selepas itu. Diam tanpa kata. Entah sejak bila dia muncul pun aku tak sedar dan tidak berniat pula untukku bertanya kenapa dia berada disini.
“Farish,saya tinggal dirumah makcik Kiah.” Ucapnya mematikan kebisuan. Aku hanya mengangguk perlahan. Padahal di fikiranku tiada sikit pun terfikirkan soal Farish waktu itu. Aku sedang mengumpul sebanyak kekuatan untuk bersuara.
“Hakim..” panggilku. Aku mendonggak dan merenung tepat wajah didepanku. Wajah itu masih tidak bermaya seperti selalu.Mungkin kerana demamnya.
“Ye,kenapa Aifa?”Tanya Hakim membalas pandanganku dengan sinar matanya yang suram penuh kesunyian dan kedukaan.
“Awak tak ape2? Pipi awak?” tanyaku berdalih dari hal sebenar yang bermain dibenakku. Hatiku memberontak.Aku memaki2 diri sendiri apabila apa yang aku ingin suara tak keluar tapi soalan bodoh tu yang terkeluar.
“Tak pe2.Saya ok.Awak? Saya nampak dahi awak berdarah tadi.”dia senyum padaku. Mungkinkan dia sedang menyorokkan kegusaran dan kerunsingan hatinya juga sepertiku.
“Saya tak ape2.Tak teruk sangat pun.” Balasku sambil meraba2 lagi ke dahi. Kemudian suasana kembali sunyi. Cuma kekadang kedengaran bunyi troli pinggan kotor disorong. Aku memandang wajah Hakim yang sedang mengacau2 air teh tarik di cawan dengan sudu kecil. Wajahnya tenang namun sedikit kemuraman kelihatan dibalik wajah itu.
“HAKIM…” sekali lagi aku memberanikan diri untuk menyatakan hal sebenar. Di memandang diriku. Menanti dengan panahan mata yang terus ke mataku saat itu. Aku menarik nafas dalam dan panjang.
“Kita nikah. Untuk pulihkan nama keluarga saya dan awak and untuk tak memburukkan lagi keadaan.” Kataku sekali nafas. Aku lihat dia tenang lagi. Ketenangannya buatkan hatiku menjadi tidak keruan.
“Awak dah fikir masak2 Aifa?” Tanya Hakim padaku. Seperti sudah menjangkakan apa yang bermain2 dihatiku untuk diucapkan padanya.
Aku mengangguk perlahan.
“Takkan sebab kejadian petang tadi awak terus ambil keputusan ni walaupun kita tak bersalah Aifa? Perkahwinan bukan hal main2 Aifa. Ia menuntut keikhlasan hati awak.” Tanya Hakim lagi menguji kebenaran kata2ku padanya. Aku diam kembali tanpa kata. Apakah lagi kata yang sesuai untuk aku ucapkan. Kata mama kembali bernyanyi difikiran. Sungguh menyakitkan dan menyeksakan.
“Saya ikhlas dengan keputusan saya Hakim. Mama setuju,abang pun macam tu. Dengan cara ini je boleh buat hidup kami kembali seperti biasa. Saya taknak kehilangan keluarga saya. Saya taknak kehilangan mama.” Ucapku lantang. Ada titis air mata yang mengalir dipipiku. Walau berat keputusan iniku buat,namun untuk kehilangan mama lebih berat buatku.
Kenapa terlalu lemah diri ini untuk menepis dari mengalirkan air mata.
Adakah kerana aku ialah kaum hawa yang lemah hatinya.

Bila Harus Memilih : Episod 7

" My Dearest Aifa Maisara..
What are you doing right now? How ur work today?
Are you ok honey? Sihat? I miss you alots dear.
Sorry,I jarang reply email you.
Tq for your email every weeks.
I’m very busy here honey. So much things I need todo.
Kalau you ada,you boleh urut2 badan I kan?
Honey,I terpaksa pergi dulu.. I akan email youlagi nanti yer sayang.
Take care. I love you."

Aku terus log out dari Yahoo mail tanpa terasa
ingin membalas email dari insan yang tersangat aku
rindui. Setelah berpuluh-puluh email yang aku
kirimkan,itu je yang dia balas.Sibuk apa yang dia
maksudkan? Macam2 andaian bermain di fikiranku.
"Teruknya lelaki." Dengusku geram
"Aku beralih sayang pada lelaki lain baru tahu."
Sambungku lagi. Aku menghumbankan badanku ke
katil. Wajah Farish bermain2 diminda.Lupa geramku
pada Aizat.
"Huh,sedapnya bila dapat baring macam ni." Aku
mengeliat2 ala-ala perenang kuak lentang. Best
betul feelnya. Tanpa aku sedar,mama sedang berdiri
mencangak di pintu dengan sebakul bajuku yang
telah siap dibasuh. Dia senyum penuh makna
padaku.Tanpa perlu diungkapkan maknanya. Aku
bangun duduk di birai katil dengan wajah masam.
Lebih kurang muka sedang makan asam Boi la rupanya.
"Sedap yer beristirehat. Nah amik ni. Anak dara
ape yang pemalas sangat ni ha?" Bebel mama sambil
menyuakan bakul baju padaku. Aku sambut dengan
seribu kemalasan.
"Ala mama ni. Jeles la tue dengan ketenangan yang
dinikmati Puteri Aifa.kan..kan..kan" Gurauku.
Mama buat muka selumber.
"Puteri apenya. Takda rupa puteri pun kamu ni ha."
Jawab mama sambil mengangkat daguku seperti
menilik sesuatu. Aku mengeletek pinggang mama.
Ditolaknya aku ke katil. Aku ketawa geli hati
apabila mama kata aku gatal merela kerana
merabanya. Mama berlalu keluar. Aku pandang malas
baju yang perlu aku lipat sebakul penuhnya.
Semuanya baju aku pun.
Kucapai satu persatu helai baju. Ada yang aku
hangerkan sahaja dan ada yang aku lipat.
Dipertengah jalan kerjaku, aku terperasan baju
kurung kuning susu milik Maya yang aku pinjam
sewaktu Farish demam tempoh hari. Aku lipat baju
kurung itu kemas dan tempatkannya di sisi ku. Aku
harus pulangkan baju ini segera fikirku.
Handphoneku capai. Jam di skrin menunjukkan pukul
4.15petang.
"Hem leh jumpa Farish jap gi." Rancangku didalam
hati.
Aku mempercepatkan kerjaku. Kalau nak jumpa Farish
tak elok sangat senja2. Pepatah orang2 tua la
kata.Anak kecil tak elok kalu dibiarkan bermain
diwaktu senja.Aku tersenyum puas apabila baju2
yang telah siap dilipat kemas tersusun didalam
almari. Aku capai kemeja-t ungu lembut serta
selendang putih. Aku sarungkan jean dan lilitkan
selendang di leher. Secalit lipstick merah jambu
dicalit dibibir. Aku memandang puas ke cermin
dengan senyuman. Aku capai beg kertas diatas katil
yang berisi baju Maya.Kemudian berlari2 ank turun
ke bawah.
"Ha nak kemana tuan puteri lawa-lawa ni." Tanya
abang sebaik sahaja aku melintasinya di meja makan.
"Jumpa kawan jap.kejap je." Aku menjawab sambil
tersenyum manis. Aku hanya menyarungkan sandal dan
terus memboloskan diri kedalam kereta kesayanganku.
"Eh kena telefon dulu ni. Buatnya takda,bazirkan
minyak je." Aku berdialog pada diri sendiri. Aku
mengeluarkan handphone dari beg tanganku dan terus
mendail number Hakim. Setelah lebih dari dua kali
panggilanku tidak dijawab akhirnya ada yang
besuara di hujung talian.
"Alo,syape ni?" kedengaran suara Farish dihujung
talian. Aku senyum sendiri.
"Farish ni mama la sayang. Papa mana?" tanyaku.
"Papa ada.Tapi asyik tido je.Farish nak pegi taman
mama." Pinta Farish separuh merayu. Hatiku mula
rasa tak sedap.
"Farish tolong bagi mama cakap dengan papa
kejap."pintaku. Beberapa ketika kemudian
kedengaran suara lelaki itu ditelefon. Suaranya
macam nak keluar tak keluar je untuk menjawab
salamku.
"Awak kenapa? Demam ke?" tanyaku sambil
menghidupkan enjin. Aku tekan minyak untuk
berundur setelah menukar gear. Tetapi pada waktu
itu kelibat mama muncul.
"Awak,saya nak kesana nanti hantar baju. Jumpa
nanti k." talian aku matikan.Aku membuka tingkap.
"Mama,Aifa keluar kejap. Janji tak balik lewat."
Kataku dengan tangan diangkat seperti mengangkat
sumpah.
"JANGAN BALIK LEWAT SANGAT AIFA. TAK BERAPA SEDAP
HATI NI." Jerit mama dari muka pintu. Aku
mengangguk faham. Keretaku pandu terus ke tempat
ditujui.Sesampai di depan rumah Hakim aku mencari
tempat strategi tuk meletakkan kereta comelku. Aku
keluar dari kereta dengan beg kertas dan seplastik
keropok dan coklat untuk Farish tersayang. Aku
melangkah tenang. Tiada siapa yang ku lihat berada
diluar rumah mereka. Jarang betul untuk bertembung
manusia ditaman itu.
"Assalammualikum, Hakim,Farish.. Mama ni. Buka la
pintu." Aku memberi salam lagi setelah tiada
respon dari insan2 didalam rumah sambil mengetuk2
pintu beberapa kali.
"Aduh naik sakit dah tangan mengetuk. Mana ni meka
ni.Tido mati ape?" bebelku. Aku ingin mengetuk
pintu sekali lagi. Belum sempat aku ketuk,pintu
terkuak. Muncul seorang lelaki yang kusut masai
keadaannya didepanku.
"Maaf Aifa,saya di atas tadi. Farish baru tido."
Kata lelaki didepanku perlahan. Aku melangkah
masuk kerumah. Buat yang pertama kalinya aku
melihat rumah itu sesepah itu setelah beberapa
kali aku mejejakkan kaki ke rumah ini. Aku
mengutip kertas2 yang bertaburan dilantai.
"Ni mesti kerja si Farish kan. Makin nakal dia."
Kataku. Namun tidak disahut Hakim. Aku menoleh
kebelakang.
"Ya Allah…" itu sahaja perkataan yang dapat aku
luahkan. Aku mendapatkan Hakim yang tersadai di
lantai bertampankan dinding. Wajahnya pucat lesi
tak berdarah.
"Hakim awak kenapa? Saya pimpin awak ke sofa yer."
Aku mengangkat badannya dengan sedaya kudratku dan
memimpinnya ke sofa. Aku baringkan dia disitu.
Dahinya ku sentuh.
"Panasnya badan awak Hakim.. Awak demam
ni.."kataku sambil menyentuh lehernya pula.
" Nak Aifa bawa awak gi klinik ke?" aku bertanya.
Dia mengeleng pelahan. Cemas aku jadinya.
"Saya ke dapur buat air asam jawa yer.. kejap
yer." Aku berlalu ke dapur. Tercari2 aku dimana
letaknya asam jawa.
"Haa jumpa pun.." bisikku. Setelah air perahan
asam jawa siap semangkuk aku bawa ke depan. Aku
melapikkan kain pelekat yang ada berdekatanku di
bawah kepalanya dan aku lumurkan air asam jawa
sambil memicit kepala Hakim.
"Maya..Maya.." panggil Hakim lalu meraih tanganku
yang khusyuk melumur air asam jawa dikepalanya.
"Hakim,awak kenapa? Saya buka Maya,Hakim. Saya
Aifa." Kataku. Aku menarik tanganku kembali dan
bingkas berdiri.
"Saya ke dapur." Kataku lalu berlalu. Aku tahu dia
sedang memerhatikan langkahku. Aku masak ala kadar
dan kembali padanya setelah membasuh pinggan
mangkuk disinki. Aku lihat dia sedang lena tidur
dibuai mimpi. Aku bergegas naik ke atas apabila
rengekkan Farish kedengaran di gegendang telinga.
"Farish nape sayang? Mama Ada ni."Pujukku lalu
memeluk Farish. Mengigau rupanya. Aku berbaring
disisi Farish. Bilik yang sunyi sepi itu aku amati.
"Bilik ni pasti banyak menyimpan memori bahagia
Hakim dan Maya." Aku berbisik didalam hati dengan
rasa sebal yang entah kenapa sebabnya..Sebenarnya
hatiku sakit apabila Hakim menyebut nama Maya
sewaktu aku sedang mengubatinya. Terlalu rindukah
dia pada arwah isterinya hingga diriku dipanggil
Maya? Aku membelai rambut halus Farish. Nyenyak
anak itu tidur.Aku mencium umbun2nya. Kedengaran
bunyi azan berkumandang dari surau.
"Eh dah pukul barapa skang?" tanyaku pada diri
sendiri. Aku mencari2 beg tanganku.Namun tiada
disitu.
"Mesti kat bawah ni." Aku memberi jawapan pada
diri sendiri. Aku berjalan menuruni tangga.
"Awak dah bangun Hakim." Sapaku pada Hakim yang
sedang duduk tertunduk sambil memicit kepalanya.
Di mengangkat wajahnya dan memberikan senyuman
padaku. Senyuman kosong tanpa rasa.
"Awak nak makan? Saya dah masak. Tapi biasa2 jela.
Moi nasi dengan ikan kering. Makan yer?" tanyaku.Dia senyum lagi memandangku.
"Eh,dah pukul berapa ye?" aku mencari2 handphoneku
di dalam beg.
"Mana pulak ni?" kataku bila hp yang ku cari tak
jumpa2 pulak.
"Baru lepas azan Magrib Aifa." Hakim bersuara. Aku
terdiam.
"Magrib!! Saya dah lambat. Saya kena balik dulu
Hakim." Kataku debgan reaki yang agak kelam kabut
apabila menyedari yang aku sudah terlewat.
"Pasti mama risau giler skang. Aduhai.." Luahku .
Bukan pada Hakim tapi pada diri sendiri.
"Saya balik dulu Hakim.Jangan lupa makan makan
dulu sebelum makan ubat k." pesanku. Hakim
mengangguk. Aku memberikan senyuman padanya dan
menuju ke pintu. Sebaik sahaja pintu dibuka ada
sesuatu membuatkan aku terpana.Langkahku terhenti.
"Kenapa Aifa?"Hakim bersuara.